För en stockholmare låter hon garanterat bekant, 59-åriga Huvudstabon Johanna Hermann Lundberg. Hon är rösten vi hör tunnelbanan och på SL:s bussar.

Att läsa in manuset tog tre veckor, men det är inte Johanna själv som uttalar namnet på stationerna. Ljud från tio tusen meningar har i stället mixats ihop till en slags syntesröst.

– Oftast tycker jag att det låter bra. Sen kan det vara lite konstigt uttal på vissa stationer. Som Hjulsta, som blivit med "dubbel-u". Jag satt bredvid två killar på tunnelbanan som diskuterade min röst som de hörde i högtalaren, de trodde att jag var från Närke. Det kan man förstå: Hju-ulsta. Då ville jag väldigt gärna bryta in och säga att jag faktiskt är från Stockholm. Men det är jag för blyg för.

När det är mycket information som ska fram kan det låta lite flåsigt, tycker hon.

– Rösten är inte så bra på pauser, det brukar jag tänka på vid Slussen: BytetilltågmotHässelbystrandochSkarpnäcksamttillbussarmot... Jag tycker det låter som att jag springer och pratar samtidigt.

Är du Stockholms mest kändaste röst, tror du?

– Jo, det tror jag faktiskt. Samtidigt är det nog så att jag inte fått en del uppdrag på grund av tunnelbanan, min röst är så förknippad med den. Jag fick sälja mig lite, helt enkelt.

Fröken Ur sedan 24 år

Förutom SL, som hon röstgav 2006, har Johanna Hermann Lundberg lånat ut sin stämma till Skatteverket, Försäkringskassan, banker, otaliga telefonväxlar och ljudböcker.

Nio, noll-sju och tretto, piiip. Att vara Fröken Ur är en ära, tycker Johanna Hermann Lundberg.

Nio, noll-sju och tretto, piiip. Att vara Fröken Ur är en ära, tycker Johanna Hermann Lundberg.

Mikael Andersson

År 2000 blev hon Fröken Ur när företrädaren Ebba Beckman gick i pension efter trettio år. Det är uppdraget Johanna ser som sitt mest ärofyllda.

– När jag tog över ringdes 17 miljoner samtal om året till Fröken Ur. Nu har jag hört att folk främst ringer i samband med att det slår om till sommar- eller vintertid. Det spelar ingen roll. Fröken Ur är kult för mig.

Företrädarna på Fröken Ur: Ebba Beckman (1968-2000), Eva Ulvby (1934-1956) och Berit Hofling (1956-1968).

Företrädarna på Fröken Ur: Ebba Beckman (1968-2000), Eva Ulvby (1934-1956) och Berit Hofling (1956-1968).

Wikimedia commons

Sin röst upptäckte hon tidigt. Som dotter till den folkkära radiopresentatören och tv-hallåan Alicia Lundberg roade sig Johanna ofta med att härma sin mammas språk och uttal.

80-talets reklam-tv gav bra fart in i speakerkarriären, berättar hon.

Kommer du ihåg ditt första reklamjobb?

Clerasil mjällschampo – finns där mjäll inte finns.

Vad är grejen med din röst?

– Den är ganska mörk. I början var det så jag fick jobben, många kvinnor hade en högre pitch. Jag tänker att det handlar om att sälja ett förtroende. Människor litar på vad jag säger oavsett vad det handlar om. Jag har läst in hela manualen till Stridsfordon 940, men kan jag något om sådant, haha, nej.

Drömrollen.

Drömrollen.

Mostphotos

Hur känns det att höra sig själv?

– Nu är jag van och kan vara objektiv. Men ibland blir det lite sjukt. En gång skulle jag ringa och kolla saldot hos Nordea och fick beskedet "ditt konto är övertrasserat med trettio tusen kronor". Där satt man med telefonen i handen och bara, "ursäkta, vad sa jag?".

Om du fick välja fritt, vem eller vad skulle du helst vilja röstsätta?

– Åh, en elak disneyhäxa. Ursula (i Den lilla sjöjungfrun reds anm) är drömmen. Hon är så elak och stor och dum. Jag tror min röst skulle passa perfekt.