När Mitt i pratar med Lidingöbor som rör sig på 900 meter långa Islinge hamnväg en torsdagsmorgon är det tydligt att åsikterna går isär. Vissa är glada över att vägen har stängt för bilar och vill inte ha tillbaka bullret. För andra – Sticklingebor och Islingebor bland andra – har livet blivit krångligare.

– För att åka mellan Islinge och Torsvik behöver jag nu köra genom hela Lidingö centrum. Samtidigt är jag en cyklist som gillar att vägen är stängd, säger Herserudsbon Ludvig.

Peter Hart cyklar här varje morgon, men vill ändå att vägen öppnas.

– Man kan inte vara en cykeltönt, bilar måste också få plats. Och även om de öppnar för bilar kommer det inte vara mycket trafik här.

Vill cykla

Ulrika Strand och Johan Persson gillar att röra sig bilfritt.

– Jag vill inte att vägen öppnas, jag vill cykla, säger Ulrika Strand.

– Att öppna för bilar tycker jag verkar tokigt. Här finns stor potential för rekreation, säger Johan Persson.

Johan Persson gillar att gå bilfritt här med hunden Assar. "Men jag väntar på kallbadhuset i Lidingö brostrang så förstår om det blir krokigt där", säger han.

Johan Persson gillar att gå bilfritt här med hunden Assar. "Men jag väntar på kallbadhuset i Lidingö brostrang så förstår om det blir krokigt där", säger han.

Pekka Pääkkö

Att staden lovat bort Islinge hamnväg som bilväg kom som en kalldusch för många Lidingöbor för snart ett år sedan. Löftet var en del i stadsmiljöavtalet, i utbyte mot det statliga bidraget för bron.

I maj förra året signerade runt 200 personer en protestlista mot att bilar nekats. Den 20 september fattade tekniska nämnden beslut om att starta en utredning för att se om vägen trots allt kan öppna för motortrafik.

– Utredningen pågår för fullt, men det finns många parametrar att ta hänsyn till, säger Anders Paulsen, ordförande i tekniska nämnden.

– Det är stora pengar kommunen riskerar att förlora om vi inte fullföljer avtalet med Trafikverket. Men jag hoppas att vi hittar en lösning där vi kan ha både motorfordonstrafik, gång och cykel.

Staden planerar att hålla löftet i stadsmiljöavtalet. Däremot utreder man möjligheten till enkelriktad eller ljusreglerad trafik, och huruvida det kan rymmas inom avtalet. När utredningen tillsattes möttes den dock av en del kritik, bland annat skrev gruppledaren Jonas Lundgren (V) att vägen är ett av få bilfria stråk på ön.

Vägen till kallbadhuset

I mars eller april tror tekniska nämnden att det ska stå klart om det är möjligt att öppna vägen för bilar. Vad man då ska göra med dessa motstridiga åsikter blir nästa fråga. Före sommaren bör staden ha landat i ett beslut, menar Anders Paulsen (LP).

– Vi har tagit emot synpunkter från några som bor nära Islinge hamnväg och inte vill att den ska öppna för bilar. Men vi vill veta vad som är möjligt innan vi tar ställning.

En utmaning staden har att hantera är tillgängligheten till Lidingö brostrand, som man just nu tar fram en detaljplan för.

– Vi planerar för ett trevligt kallbadhus, restaurang och annat på Brostranden. I dagsläget är Islinge hamnväg det enda sättet att ta sig med bil dit och därifrån.

Simon Sandeborg promenerar gärna men störs inte av bilar. "Själv lever jag utan bil och påverkas inte. Men jag tycker staden ska göra det som är bäst för infrastrukturen och allmännyttan på ön."

Simon Sandeborg promenerar gärna men störs inte av bilar. "Själv lever jag utan bil och påverkas inte. Men jag tycker staden ska göra det som är bäst för infrastrukturen och allmännyttan på ön."

Pekka Pääkkö