En av de stora utmaningarna i Värmdö just nu är trafiken. Kommunen ökar med cirka 600 nya invånare per år och sommartid, när fritidsboende och båtfolk flyttar ut, fördubblas antalet invånare i Värmdö kommun till upp emot 100 000.

Allt detta leder till trafikproppar och långa köer och har gjort att kommunledningen valt att halvera byggtakten de närmaste åren, till dess att vägnätet byggts ut.

Inte nöjda

Nu har Region Stockholm lagt fram sitt förslag till länsplan för de kommande tio åren och här finns tre projekt med i Värmdö: Bygga ut Grisslingerakan, som är med sedan tidigare men inte påbörjats, göra reversibelt körfält på Farstabron och bygga gång- och cykelväg mellan Gustavsberg och Ingarö.

Det här har fått kommunledningen att gå i taket. De hade velat få med många fler åtgärder som de menar behöver göras nu.

– Självklart är vi glada för det här, det behövs. Men vi kan inte se det som en seger när de väljer att plocka bort andra viktiga satsningar, säger Deshira Flankör, M, ordförande i kommunstyrelsen.

Reversibelt på Farstabron är en tillfällig lösning som kan funka i max 15 år, sen behövs en permanent lösning, tillägger hon. När det gäller gång- och cykelvägen kommer kommunen att kräva belysning på sträckan, något som inte finns med i förslaget idag.

Mest akut att lösa är, förutom Mölnvik där kommunen jobbar med en planering, väg 274 mellan Ålstäket och Hemmesta, enligt Deshira, där köerna blir värre för varje år. Men det finns inte med i Regionens plan.

– Det här är ett feltänk från Regionens sida. Det är något som måste lösas nu, det kan inte vänta i tio år. Vi har därför krävt att de återkommer med nya förslag för den här sträckan, säger Deshira Flankör.

Måste bromsa byggprojekt

Staten är ”skyldig” kommunen en rad satsningar eftersom utbyggnader och underhåll av statliga vägar är rejält eftersatt, menar Deshira.  

– Det här blockerar utvecklingen av kommunen. Vi måste bromsa byggprojekt till dess att det finns en fungerande infrastruktur.

– Trafiksituationen i Värmdö påverkar indirekt hela regionen. Till exempel Värmdöföretagare som har kunder i hela Stockholm, och fritidsboende här ute som kommer från hela länet, säger Cecilia Lejon, kommundirektör i Värmdö.

Även kollektivtrafiken berörs i allra högsta grad, enligt Deshira, liksom regionens sjötrafik eftersom det finns förslag på att fler skärgårdsbåtar ska utgå från Stavsnäs vinterhamn istället för från Stockholm i framtiden. Något som dagens Stavsnäsväg aldrig skulle klara av, menar hon.

När det gäller Stavsnäsvägen pågår en så kallad åtgärdsvalstudie för hela 222:an till Stavsnäs.

– Där är tanken att vi ska skriva avtal med Trafikverket för att genomföra en del av åtgärderna, säger Deshira.

Även för Ingarövägen behöver Trafikverket göra en åtgärdsvalstudie men den är inte påbörjad ännu.

Sedan tidigare är det bestämt att Grisslingerakan ska byggas om med start 2025.

Samtidigt har kommunen för första gången tagit fram en så kallad trafikstrategi för Värmdö kommun som ska gälla till 2030. Där sätter man lampan på en rad områden som måste utvecklas och fungera bättre de kommande åren, när Värmdö växer.  

I dokumentet nämns allt från fler infartsparkeringar och mer kollektivtrafik till bättre framkomlighet i trafiken och mindre påverkan på klimat och miljö.

– Många är beroende av bil här ute och det behövs en strategi som alla olika väghållare kan samlas kring. Det kan även användas i detaljplaner framöver, säger Deshira.

https://www.mitti.se/nyheter/nytt-forslag-hemmesta-kan-fa-ett-tredje-korfalt/repued!bdTEbbRwLcHTITzCpLty2A/

https://www.mitti.se/nyheter/varmdo-halverar-byggtakten/repuiq!HNl7G5DDk0hLsXZZJOMUqA/

Värmdö får satsningar värda totalt 410 miljoner kronor ur den nya länsplanen och det är mer pengar i förhållande till antalet invånare i kommunen, än många andra stockholmskommuner.

Det säger regionrådet Gustav Hemming, C. Den största investeringen är ombyggnationen av Grisslingerakan, som kommer att kosta 305 miljoner.

– Jag förstår frustrationen hos Värmdöborna men vi har tvingats prioritera hårt bland akuta behov ute i kommunerna, med en alldeles för liten budgetram från staten. Jag lobbar hårt mot riksdag och regering för att Stockholm ska få mer pengar.

– Jag vet att trafiksituationen i Värmdö är problematisk, med mycket trängsel samtidigt som befolkningen ökar, tillägger han.

Att en lösning på köerna genom Hemmesta inte finns med i länsplanen har sin förklaring, enligt Gustav Hemming

– Vi har valt att ta med enbart objekt som kan genomföras under den här planperioden. På sträckan Ålstäket-Hemmesta pågår fortfarande en förstudie, det är inte inne i planeringsstadiet ännu, så det kan komma med i nästa länsplan.

När det gäller huruvida underhåll och satsningar på de statliga vägarna är eftersatt i Värmdö, håller Gustav Hemming med.

– Ja, detsamma gäller kommuner som Ekerö, Norrtälje, Vallentuna och Nynäshamn. Där skulle mycket ha behövt göras för länge sedan.

Regionen tog över ansvaret för länsplanen först 2019, innan dess låg det på länsstyrelsen. Så Gustav Hemming kan inte uttala sig om vilka beslut som fattats tidigare.