Första. ”Ikea på Liljevalchs” 2009 var Mårten Castenfors första utställning som chef. Valet var inte okontroversiellt. Foto: Mimmi Epstein

Hurra! Nu firar Liljevalchs med jubileumsutställning

Zorn, Hjertén och Warhol. Nutida konst, hantverk, inredning. I Liljevalchs jubileumsutställning görs många nedslag i konsthallens 105-åriga historia.

  • Publicerad 08:42, 14 okt 2021

Folk tyckte att jag var uppköpt av Ikea

Det skulle egentligen ha blivit en jubileumsutställning 2016, när Liljevalchs konsthall fyllde 100 år. Men en renovering, grundförstärkning och sedan pandemin kom emellan. Nu firar man i stället 105 år, med scener från 48 olika utställningar från 1916 fram till i dag.

I varje sal: ett eget tiotal.

Det som först möter besökaren är en scen från invigningsutställningen. Då visades cirka 300 verk av Anders Zorn, Carl Larsson och Bruno Liljefors. Alla tre var drivande i att starta konsthallen. På en av väggarna projiceras en film som visar de tre konstnärerna som går ner för Liljevalchs trappa.

– Vi har lånat in konsten till utställningen från när och fjärran, från privatpersoner och institutioner, säger Mårten Castenfors som har varit chef för museet i fjorton år.

Allt från Andy Warhols sena verk, till Siri Derkert och Dan Wolgers, visas i lokalerna.

Polis ryckte ut

– Lena Rydén som har gjort utställningen har valt viktiga kioskvältare och sådant som har väckt mycket känslor.

I ett rum visas en del av Aprilutställningen, ett initiativ av Föreningen Svenska konstnärinnor, från 1921.

– När den kom sågades den vid fotknölarna. Den tidens kritiker hade svårt med att kvinnor tog plats. Utställningen kallades för ”en skam för hela kvinnokönet”.

På plats finns också Nils Dardels ”Den döende dandyn” som visades på Liljevalchs 1955.

– Det var så mycket folk att polis kallades dit för att folk inte skulle trampas ner.

Stor. Picassos ”Guernica”ställdes ut på Liljevalchs 1938. Tavlan är konstnärens största någonsin, 349 x 776 centimeter. Foto: Mimmi Epstein

Affischer. ”Sovjetkonst” var en vandringsutställning i samarbete med Sovjetunionens kulturministerium och Stockholm stads kulturrotel. Foto: Mimmi Epstein

I en mindre sal uppenbarar sig en djurdräkt, Kjartan Slettemarks "Pudeln".

– Han sökte till Vårsalongen iklädd en pudeldräkt. Bakgrunden var att han hade sökt arbetslöshetsunderstöd och då fått rådet att gå till Arbetsförmedlingens kundmottagning, som han misstog för "hundmottagningen". Heltokigt men kul.

År 2000 visades Ernst Billgrens "Andrum", som bland annat omfattade måleri, grafik och skulptur.

– Hans mamma satt i kassadisken och såg till att besökarna betalade för entrén. Det var ordning och reda. Guldstjärna!

Mårten Castenfors första utställning som konsthallschef var "Ikea på Liljevalchs".

– Folk tyckte att jag var uppköpt av Ikea. Många fattade inte att vi hade det konstnärliga ansvaret för utställningen.

Vilken är din favorit bland utställningarna som du själv varit med och gjort?

– Modeutställningen 2015. Den var fullständigt galen och hela anläggningen byggdes om. Jag kunde ingenting om mode innan. Min beställning till modekuratorn Sofia Hedman var "ett äventyr". När hon kom med ett förslag och jag såg vad det skulle kosta så sa jag: "det här är en kommunal institution". Då sa hon "men du ville ju ha ett äventyr".

– Jag tror att budgeten låg på tio miljoner. Men vi fick också stöd från HM och stiftelser.

Utställningen öppnar på fredag, 15 oktober.

Succé. Kjartan Slettemarks ”Pudeln”. 1975 lämnade Slettemark in sig själv i pudeldräkt till Vårsalongen. Han refuserades men dokumenterades av fotografen Brita Olsson. I dag räknas verket som ett av de viktigare i svensk konsthistoria. Foto: Mimmi Eptstein

Firande. Liljevalchs fyller 105, nu firar museet med en jubileumsutställning. Foto: Mimmi Epstein

Liljevalchs 105 år

Besöksrekordet under de 105 åren sattes 1952 med ”Mexikansk konst från forntid till nutid”, en satsning som krävde tolv tågvagnar för alla föremål och fick en publik på 212 431 personer.

Jubileumsutställningen pågår 15 oktober–16 januari 2022 i Bergsten-huset. Öppet alla dagar klockan 11–17, tisdag och torsdag kvällsöppet till 20.

Klassiker. Nils Dardels ”Den döende dandyn”. En minnesutställning över Dardel hölls 1955, och över 450 verk visades. 10 000 besökare kom på vernissaget Foto: Mimmi Epstein