Väsby Centrum, Bålsta Centrum och Haninge Centrum har erhållit besiktnings- och certifieringsbolaget Kiwas kvalitetsmärkning för covid-19-förebyggande åtgärder. Verifieringen innebär att såväl hyresgäster som besökare kan vara säkra på att allt har gjorts för att minska risken för smittspridning i centrumfastigheternas lokaler.

– Det är väldigt bra att vi nu har fått en verifiering av oberoende part som visar att de åtgärder vi har vidtagit med anledning av covid 19-pandemin är riktiga och att de följs av alla inblandade aktörer. Det gör att vi kan lägga ytterligare fokus på att utveckla våra centrumfastigheter, säger Carl Strufve, Director Nordics på Grosvenor Europe.

Bålsta centrum tog tidigt ett grepp just för att kunna hantera pandemin samtidigt som det har byggts nya butiker och restauranger. Redan i februari gick man ut med temporärt justerade öppettider.

– Lyckligtvis har vi kunnat fortsätta med de projekt som vi har haft i gång. Arken zoo, Lindex, Systembolaget och så vidare. Vi har hållit tidslinjen och möjliggjort nya fantastiska butiker. Men man kan inte öppna på samma sätt som man normalt hade gjort. Vi har gjort allt vi kan för att undvika att det blir folksamlingar, säger Carl Strufve.

– Om man tänker bort pandemin, om man kan, för en liten stund, så har 2020 varit ett historiskt år för Bålsta centrums utveckling.

Coop skulle ersätta Ica

Allt detta har skett samtidigt som man länge väntade på att Coop skulle ersätta Ica som centrumets matvarubutik.

– Pandemin har varit en utmaning i stort. Och så är det fortfarande, men vi såg även i somras att det var flera butiker som faktiskt ökade sin försäljning eftersom folk höll sig hemma i större utsträckning.

Lönsamheten utmanar

Med en andra våg som sköljer över landet samtidigt som den viktiga julhandeln pågår väntar ytterligare svårigheter, men Carl Strufve ser förhoppningsfullt på framtiden.

– Det är svårt att säga vad som är det nya normala, men det man kan se på länder som har haft en lockdown är att så snart den släppte återgick man ganska snabbt till det vanliga beteendet, att man besökte butiker och restauranger. Man vill ha den fysiska handelsplatsen.

– Under julen blir det utmaningar med lönsamheten så därför är det viktigt att man kan handla lokalt med hemkörning. Det är ett sätt att stötta det lokala näringslivet.