Några meter innan han kommer fram till fastigheten tar Afshin Nori på hemtjänsten fram sin mobiltelefon. Han knappar in en sifferkod och loggar sedan in med sin personliga kod.

Dörren glider upp och hemtjänsten kan komma fram till sin kund.

Sedan i höstas har kommunen installerat digitala lås i portar och lägenhetsdörrar hos de äldre. På hemtjänsten är det Afshin Nori som ansvarar för dem.

Personalen slipper hålla reda på nycklar till sina knappt 500 kunder. Bilresorna blir färre och kortare vilket är en fördel för miljön. Framför allt kan de snabbt vara på plats utan att ta vägen över kontoret, där nycklarna förvaras, om någon larmar.

– Då går det åt väldigt mycket tid. Om man är hos en kund i Markim mitt i natten och larmet ringer måste man först åka ner hit och hämta upp nycklar och sedan tillbaka, säger Helena Jernberg, chef för hemtjänsten i Vallentuna.

En annan fördel är att säkerheten ökar för både fastighetsägare, de äldre och andra som bor i husen när det inte är nycklar i omlopp.

I Vallentuna gick det till en början lätt att gå över till digitala lås. Här började man installera digitala låsen i höstas. Bland kommunens 45 bostadsrättsföreningar har hittills 30 sagt ja.

Men en tredjedel har inte låtit sig övertygas.

– Några har varit oroliga över att behöva sköta underhållet av låsen och för att vem som helst ska komma in. Men när man öppnar dörren hos en kund registreras det vem som gör det och vem som varit där, säger Afshin Nori.

Andra har enligt kommunen trott att de blir skyldiga att reparera om låsen går sönder.

– Men vi står för all service och underhåll, säger socialförvaltningens jurist Julia Amelin. Det är så vi försöker övertyga, för vi har inga möjligheter att tvinga dem.

Nu hoppas Helena Jernberg och Afshin Nori att de återstående bostadsrättsföreningarna också ska se fördelarna.

– Tryggheten för kunden blir enormt mycket bättre. Det är ju underbart om de slipper ligga i en konstig ställning och vänta i en timme på hjälp, säger Helena Jernberg.