Genrebild. Foto: Most Photos

Hemtjänsten åkte hem till fel kund

Då kunden i Kungsängen tryckte på sitt trygghetslarm för första gången på tre år blev väntan på att hemtjänsten skulle dyka upp lång. Personalen åkte nämligen till en annan kund – med samma namn.

  • Publicerad 12:59, 17 nov 2020

I slutet av oktober fick Ivo – Inspektionen för vård och omsorg in en lex Sarah-anmälan från hemtjänstföretaget som är verksamt i Upplands-Bro.

Detta efter att en kund med trygghetslarm larmade för första gången på tre år. Därefter fick hen dock vänta på hjälp i en timme och trettio minuter.

Bakgrunden till det inträffade ska enligt anmälan vara att företaget har en annan kund med samma förnamn som ”larmar hela tiden”, och visserligen även vid nästan samma tidpunkt som den aktuella anmälan berör. Personalen beger sig till nämnda kund och inser först vid ankomst till denne att man är hos fel person.

Turen går vidare till den larmande kunden och först då man ankommer till dennes port noteras att kunden saknar nyckelfritt lås på mobilen. Detta gör att personalen måste åka till företagets kontor och hämta nycklar till vederbörande. Därefter besvaras larmet och kunden får hjälp.

Händelseförloppet gjorde att det blev en väntan på en timme och trettio minuter. Företaget anger att man samtalat inom personalgruppen, med kunden och dennes anhöriga i syfte att det hela inte ska upprepas.

Företaget har även informerat kunden om nyckelfritt lås varpå hen avböjt en sådan lösning.

Anställdas larm inifrån församlingen: "Kyrkoherden fryser ut och skäller på medarbetare”

✔ Facket: ”Agerar det kraftfullaste vi kan” ✔ Anmälan till Arbetsmiljöverket Tystnadskultur, hög personalomsättning och en kyrkoherde som kränker, fryser ut och skäller på medarbetare. Sådan är situationen inom Kungsängens församling enligt anställda som nu slår larm.fredag 4/12 14:06

Nu drar ryttarföreningens verksamhet igång igen

Innertaket säkrat efter stormen. Två veckor har gått sedan stora delar av taket på ridhuset hos Upplands-Bro ryttarförening blåste av till följd av den hårda vinden. Verksamheten blev tvungna att stänga till följd av händelsen – men...onsdag 2/12 13:49