Genrebild. Foto: Most Photos

Hemtjänsten åkte hem till fel kund

Då kunden i Kungsängen tryckte på sitt trygghetslarm för första gången på tre år blev väntan på att hemtjänsten skulle dyka upp lång. Personalen åkte nämligen till en annan kund – med samma namn.

  • Publicerad 12:59, 17 nov 2020

I slutet av oktober fick Ivo – Inspektionen för vård och omsorg in en lex Sarah-anmälan från hemtjänstföretaget som är verksamt i Upplands-Bro.

Detta efter att en kund med trygghetslarm larmade för första gången på tre år. Därefter fick hen dock vänta på hjälp i en timme och trettio minuter.

Bakgrunden till det inträffade ska enligt anmälan vara att företaget har en annan kund med samma förnamn som ”larmar hela tiden”, och visserligen även vid nästan samma tidpunkt som den aktuella anmälan berör. Personalen beger sig till nämnda kund och inser först vid ankomst till denne att man är hos fel person.

Turen går vidare till den larmande kunden och först då man ankommer till dennes port noteras att kunden saknar nyckelfritt lås på mobilen. Detta gör att personalen måste åka till företagets kontor och hämta nycklar till vederbörande. Därefter besvaras larmet och kunden får hjälp.

Händelseförloppet gjorde att det blev en väntan på en timme och trettio minuter. Företaget anger att man samtalat inom personalgruppen, med kunden och dennes anhöriga i syfte att det hela inte ska upprepas.

Företaget har även informerat kunden om nyckelfritt lås varpå hen avböjt en sådan lösning.

Gäst försvann från dagverksamhet

Kommunen anmäler sig själva. Upplands-Bro anmäler sig själva till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, efter att en gäst försvann från en dagverksamhet tidigare i år.tisdag 30/11 10:20

Bro ska fyllas med offentlig konst

Stor konstfestival nästa år. Nästa år deltar Upplands-Bro, Nacka och Stockholms stad i konstfestivalen Wall Street Stockholm. Tanken är att 222 konstverk ska fylla gator och torg i de tre kommunerna.måndag 29/11 15:28