I slutet av oktober fick Ivo – Inspektionen för vård och omsorg in en lex Sarah-anmälan från hemtjänstföretaget som är verksamt i Upplands-Bro.

Detta efter att en kund med trygghetslarm larmade för första gången på tre år. Därefter fick hen dock vänta på hjälp i en timme och trettio minuter.

Bakgrunden till det inträffade ska enligt anmälan vara att företaget har en annan kund med samma förnamn som ”larmar hela tiden”, och visserligen även vid nästan samma tidpunkt som den aktuella anmälan berör. Personalen beger sig till nämnda kund och inser först vid ankomst till denne att man är hos fel person.

Turen går vidare till den larmande kunden och först då man ankommer till dennes port noteras att kunden saknar nyckelfritt lås på mobilen. Detta gör att personalen måste åka till företagets kontor och hämta nycklar till vederbörande. Därefter besvaras larmet och kunden får hjälp.

Händelseförloppet gjorde att det blev en väntan på en timme och trettio minuter. Företaget anger att man samtalat inom personalgruppen, med kunden och dennes anhöriga i syfte att det hela inte ska upprepas.

Företaget har även informerat kunden om nyckelfritt lås varpå hen avböjt en sådan lösning.