I en artikel i Mitt i från september 2018 gick det läsa om ett spännande, nytt transportmedel som kanske kunde rivalisera lånecyklarna – elsparkcykeln.

Det var inför valet samma år som trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) själv stötte på dem första gången, vid valstugorna på Sergels torg. Att de skulle bli en fråga som i princip dominerat hans sista mandatperiod var inget han var beredd på.

– Jag hade inte en susning att det skulle bli så stort. Men det är lätt att glömma att då fanns också lånecyklar och även låneskateboards. Det var ingen som visste vad som skulle fylla staden.

På kort tid har antalet elsparkcyklar i staden ökat lavinartat – från 1000 stycken i april 2019 till 23 000 som i dag rullar på stadens gator.

Ständigt i samtalen

Vi ses på Daniel Helldéns hörnkontor i Stadshuset. För att illustrera hur mycket arbete som går åt elsparkcykelfrågan plockar han fram en bibba papper från ett skåp bakom skrivbordet – tusentals sidor utredningar och intern kommunikation.

– Vi har inte ett möte utan att de kommer upp. Störst problem är röran de skapat på trottoarer. Det ser skräpigt ut och framkomligheten försvåras. Det är jobbigt för alla, men främst de med dålig syn och gamla människor.

https://www.mitti.se/nyheter/bjorn-wetterling-blev-pakord-av-elsparkcykel-fick-armarna-krossade/repujh!wP@8mK8fgUJrjlZjxsD8zw/

Löfte om ordning

Första dagen som omvalt trafikborgarråd, i oktober 2018, uttalade sig Daniel Helldén i Mitt i och lovade att få ordning på elsparkcyklarna.

– Vi såg tidigt över hur vi skulle få dem att fungera i staden. Vi tittade på hur andra länder gjort och hade samtal med företagen om hur de uppfattade saken.

Det ledde till att staden tog fram en avsiktsförklaring. Den som ville ställa ut elsparkcyklar i stan fick ett antal punkter att förhålla sig till. Det rörde bland annat parkeringsförbud och hastighetsbegränsningar på vissa platser, samt att elsparkcyklar som hindrade framkomlighet skulle flyttas inom två timmar.

https://www.mitti.se/nyheter/han-jagar-el-scootrar-med-maxad-lastcykel/reprle!B73LpbzxYvn@n4qcGeQ9YA/

Frivilligt

Att skriva under var dock frivilligt och inga påföljder väntade de som inte följde reglerna.

Än i dag är det avsiktsförklaringen som i första hand styr vad företagen får och inte får göra. I grova drag har de följt reglerna, menar Daniel Helldén, samtidigt som han säger att de inte gör tillräckligt.

– Problemet är att vi inte hade stöd i lagen när vi tog fram avsiktsförklaringen. Hade vi satt högre krav, då hade de kanske inte skrivit under och då hade det blivit ännu värre.

Det är roten till problemet, menar Helldén – att lagstiftningen som rör elsparkcyklar är bristande. Som exempel nämner han att de klassas på samma sätt som vanliga cyklar – så vill man förbjuda att elsparkcyklar parkeras på ett ställe, då förbjuds även cyklar.

– Vi hade behövt muskler att som kommun sätta egna regler.

Hårdare tag

Trots bibban med utredningar har situationen snarare blivit värre. I våras kom staden med förslag på hårdare tag – en avgift om 1400 kronor per fordon och år och att företagen behöver tillstånd för att ha sina fordon i staden.

Att det dröjt beror på att man väntat en in utredning Transportstyrelsen gjort i syfte att förtydliga lagstiftningen. Den kom 1 mars, men gav inte svar på mycket, menar Helldén.

Som han ser det var beskedet att det var upp till kommunerna att ta fram egna regler, testa dem mot befintlig lagstiftning och på så vis få till en ny praxis.

– När Transportstyrelsen i princip sade att de sket i frågan, då valde vi att själva gå framåt.

Inte frivilligt

Det nya förslaget om avgift och tillstånd ska snart klubbas i trafiknämnden. Med i beslutet följer även en bilaga med villkor, som företagen måste följa för att få verka i stan. Bryter de mot reglerna får de inget nytt tillstånd.

Exakt vilka villkor som väntar kan Helldén inte svara på i dagsläget.

– Men först och främst ska vi mata in avsiktsförklaringen.

Mycket kritik

Störst ansvar för att situationen ser ut som den gör i dag ligger hos elsparkcykelföretagen, menar Daniel Helldén, men säger att även staten har del i ansvaret.

– Jag ansvarar för våra gator, men att vara kommunpolitiker i Sverige är att vara kringskuren av regelverk, så ett stort ansvar ligger även hos Transportstyrelsen och regeringen.

Hur ser du på att du i princip blivit synonym med elsparkcyklarna?

– Det är inte helt konstigt. Jag har varit med i reportage om dem, ställt upp på bild där jag åker på dem. Men jag kan tycka det är orättvist att jag fått klä skott för allt som rör elsparkcyklar och oreda i staden.

Att vara föremål för så mycket kritik kan vara jobbigt ibland, medger han.

– Men det ligger i min roll att samla folks ilska över trafiken och det kan jag leva med, även om vissa ibland går över gränsen.