Att Daniel Helldén blivit synonym med elsparkcyklar tycker han inte är så konstigt. "Jag har varit med i reportage om dem, ställt upp på bild där jag åker på dem." Foto: Pekka Pääkkö

Helldén (MP): "Orättvist att jag fått klä skott"

På tre år gick elsparkcyklar från att vara en spännande nymodighet till att bli hårt kritiserade. Den som oftast pekas ut som skyldig till stöket är Daniel Helldén (MP): "Jag tycker det är orättvist att jag fått klä skott för allt som rör elsparkcyklar och oreda i staden."

  • Publicerad 05:29, 25 okt 2021

Ligger i min roll att samla folks ilska över trafiken

I en artikel i Mitt i från september 2018 gick det läsa om ett spännande, nytt transportmedel som kanske kunde rivalisera lånecyklarna – elsparkcykeln.

Det var inför valet samma år som trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) själv stötte på dem första gången, vid valstugorna på Sergels torg. Att de skulle bli en fråga som i princip dominerat hans sista mandatperiod var inget han var beredd på.

– Jag hade inte en susning att det skulle bli så stort. Men det är lätt att glömma att då fanns också lånecyklar och även låneskateboards. Det var ingen som visste vad som skulle fylla staden.

På kort tid har antalet elsparkcyklar i staden ökat lavinartat – från 1000 stycken i april 2019 till 23 000 som i dag rullar på stadens gator.

Ständigt i samtalen

Vi ses på Daniel Helldéns hörnkontor i Stadshuset. För att illustrera hur mycket arbete som går åt elsparkcykelfrågan plockar han fram en bibba papper från ett skåp bakom skrivbordet – tusentals sidor utredningar och intern kommunikation.

– Vi har inte ett möte utan att de kommer upp. Störst problem är röran de skapat på trottoarer. Det ser skräpigt ut och framkomligheten försvåras. Det är jobbigt för alla, men främst de med dålig syn och gamla människor.

Björn Wetterling blev påkörd av elsparkcykel – fick armarna krossade

Elsparkcyklar, en historik

2018

Voi Technologies var först med att ställa ut elsparkcyklar i staden. På några veckor hade 55 000 användare laddat ner appen.

2019

Staden tog fram en avsiktsförklaring som tecknas mellan enskilda aktörer och staden, i syfte att få ordning på situationen.

Från april till oktober ökade antalet från 1000 till 9000. Upp mot tio bolag verkade i staden.

1100 klagomål inkom fram till och med augusti. Flertalet rörde att de står i vägen på trottoarer.

Staden inföde "hotspots", där kunder uppmuntrades att parkera. Få använde sig av platserna.

2020

Fem bolag startade en egen patrull som flyttar elsparkcyklar som står illa till.

Staden gjorde ett försök med att låta parkeringsvakter flytta på scootrar som parkerats olämpligt.

2021

I våras presenterades ett förslag på taxa och tillstånd, som drogs tillbaka på grund av formuleringar som inte höll juridiskt. Det arbetas nu om och väntas tas upp igen i höst.

Föreslagen taxa, tillstånd och strängare villkor väntas träda i kraft 1 januari 2022. Polisen har i så fall ansvar för att ge, eller ta tillbaka, tillstånd.

I dag finns uppskattningsvis 23 000 elsparkcyklar i staden.

Visa merVisa mindre

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) har sitt kontor hos trafikroteln i Stadshuset. Foto: Pekka Pääkkö

Löfte om ordning

Första dagen som omvalt trafikborgarråd, i oktober 2018, uttalade sig Daniel Helldén i Mitt i och lovade att få ordning på elsparkcyklarna.

– Vi såg tidigt över hur vi skulle få dem att fungera i staden. Vi tittade på hur andra länder gjort och hade samtal med företagen om hur de uppfattade saken.

Det ledde till att staden tog fram en avsiktsförklaring. Den som ville ställa ut elsparkcyklar i stan fick ett antal punkter att förhålla sig till. Det rörde bland annat parkeringsförbud och hastighetsbegränsningar på vissa platser, samt att elsparkcyklar som hindrade framkomlighet skulle flyttas inom två timmar.

Han jagar el-scootrar med maxad lastcykel

Frivilligt

Att skriva under var dock frivilligt och inga påföljder väntade de som inte följde reglerna.

Än i dag är det avsiktsförklaringen som i första hand styr vad företagen får och inte får göra. I grova drag har de följt reglerna, menar Daniel Helldén, samtidigt som han säger att de inte gör tillräckligt.

– Problemet är att vi inte hade stöd i lagen när vi tog fram avsiktsförklaringen. Hade vi satt högre krav, då hade de kanske inte skrivit under och då hade det blivit ännu värre.

Det är roten till problemet, menar Helldén – att lagstiftningen som rör elsparkcyklar är bristande. Som exempel nämner han att de klassas på samma sätt som vanliga cyklar – så vill man förbjuda att elsparkcyklar parkeras på ett ställe, då förbjuds även cyklar.

– Vi hade behövt muskler att som kommun sätta egna regler.

Hårdare tag

Trots bibban med utredningar har situationen snarare blivit värre. I våras kom staden med förslag på hårdare tag – en avgift om 1400 kronor per fordon och år och att företagen behöver tillstånd för att ha sina fordon i staden.

Att det dröjt beror på att man väntat en in utredning Transportstyrelsen gjort i syfte att förtydliga lagstiftningen. Den kom 1 mars, men gav inte svar på mycket, menar Helldén.

Som han ser det var beskedet att det var upp till kommunerna att ta fram egna regler, testa dem mot befintlig lagstiftning och på så vis få till en ny praxis.

– När Transportstyrelsen i princip sade att de sket i frågan, då valde vi att själva gå framåt.

Inte frivilligt

Det nya förslaget om avgift och tillstånd ska snart klubbas i trafiknämnden. Med i beslutet följer även en bilaga med villkor, som företagen måste följa för att få verka i stan. Bryter de mot reglerna får de inget nytt tillstånd.

Exakt vilka villkor som väntar kan Helldén inte svara på i dagsläget.

– Men först och främst ska vi mata in avsiktsförklaringen.

Mycket kritik

Störst ansvar för att situationen ser ut som den gör i dag ligger hos elsparkcykelföretagen, menar Daniel Helldén, men säger att även staten har del i ansvaret.

– Jag ansvarar för våra gator, men att vara kommunpolitiker i Sverige är att vara kringskuren av regelverk, så ett stort ansvar ligger även hos Transportstyrelsen och regeringen.

Hur ser du på att du i princip blivit synonym med elsparkcyklarna?

– Det är inte helt konstigt. Jag har varit med i reportage om dem, ställt upp på bild där jag åker på dem. Men jag kan tycka det är orättvist att jag fått klä skott för allt som rör elsparkcyklar och oreda i staden.

Att vara föremål för så mycket kritik kan vara jobbigt ibland, medger han.

– Men det ligger i min roll att samla folks ilska över trafiken och det kan jag leva med, även om vissa ibland går över gränsen.

Daniel Helldén kandiderar till riksdagen 2022. "Jag har en lång lista över saker jag vill ändra, där man på ett nationellt plan inte förstår kommuners utmaningar." Foto: Pekka Pääkkö

Det hade Helldén gjort annorlunda

”Sedan 2019 har vi bett om skarpare lagstiftning för att kunna styra upp kaoset, men inte förrän nu verkar statsministern och infrastrukturministern ha insett allvaret.

I backspegeln borde vi kanske ha varit ännu hårdare mot staten.

I dag är Tomas Eneroths enda besked till kommunerna att vi ska prova oss fram och försöka töja på de lagar som redan finns.

Om vi hade vetat det från början hade vi förstås börjat utmana lagen på egen hand direkt.”

Visa merVisa mindre