Över 40 byggarbetare med neongula västar jobbar fokuserat i Tensta gymnasiums gamla lokaler, vid Hagstråket 11 i Tensta. Det borras, slipas, målas, lyfts och stuvas om.

Än är mycket kvar att göra för att den blåklassade byggnaden återigen ska gå att använda till undervisning, men redan till hösten måste allt vara klart.

Då öppnar här nämligen nya Järva gymnasium – en "modern, innovativ och inkluderande gymnasieskola som formar framtidens ledare", enligt grundarna själva.

Det arbetas för fullt i Järva gymnasiums korridor, inför elevernas ankomst i höst. Mycket av byggnadens karaktär kommer bevaras, men lokalerna renoveras och blir moderna och fräscha.

Det arbetas för fullt i Järva gymnasiums korridor, inför elevernas ankomst i höst. Mycket av byggnadens karaktär kommer bevaras, men lokalerna renoveras och blir moderna och fräscha.

Mikael Andersson

Nya rektorn tackade först nej

För någon vecka sedan kom beskedet att Iman Ehsani, som fram till 7 januari jobbade som lärare på Enbacksskolan i Tensta, kommer axla rollen som rektor – något som inte alls var helt självklart från början.

När han först fick erbjudandet tackade han nej.

– Jag kände initialt att om jag skulle jobba på Järva gymnasium ville jag ha en roll där jag kunde nätverka och röra mig lite mer fritt i och utanför verksamheten, skapa kontakter och vara flexibel. Rektorsrollen var inte utformad på det sättet, berättar han.

I stället skulle han ha en annan tjänst på skolan, var planen. Men när han och Amir Sajadi, vd för det nya gymnasiet, började arbeta tillsammans, ändrades det snabbt.

– Jag insåg vilken stjärnrekrytering han var; en person som både har ett djupt intresse och kunskap kring det pedagogiska, tillsammans med ett starkt engagemang för barnen i Järva, och ett stort nätverk med familjer. Jag sa att "det finns ingen chans att han inte ska bli rektor", och så byggde vi om tjänsten åt honom, säger Amir Sajadi.

Iman Ehsani, rektor för Järva gymnaisum, och Amir Sajadi, vd, har stora planer för den nya skolan.

Iman Ehsani, rektor för Järva gymnaisum, och Amir Sajadi, vd, har stora planer för den nya skolan.

Mikael Andersson

Nygamla lokaler

I de 4 600 kvadratmeter stora lokalerna växer nu en modern skola fram.

Stommen med trämaterialen, betongen och det speciella kaklet måste behållas på grund av byggnadens kulturmärkning, men resten är nytt: väggarna, innertaken, klassrummen, grupprummen, toaletterna – där varje enskild toalett ska bli ett eget konstprojekt.

– Här ska vi ha en lounge, och här borta blir det kafé. Syons rum kommer vara extra stort, där ska det hela tiden vara utställningar från olika universitet och högskolor, så att eleverna alltid kan ha högre utbildning och mål i åtanke, säger Amir Sajadi och pekar ut över ytorna.

Ett av rummen på övervåningen blir extra speciellt, berättar han.

Här byggs ett auditorium, där eleverna ska få möta världen, och världen möta eleverna.

– Företag från hela staden ska komma hit. Det ska vara inspirationsföreläsningar, mentorskap. Genom digital teknik kommer vi kunna koppla upp oss mot olika globala aktörer också. Vi försöker bygga upp vårt partnernätverk och är redan uppe i 30 företag. Målet är över 100.

Amir Sajadi vill att företag ska komma och ha sina möten på skolan: "Bara för att vara i området, lära känna det och eleverna. Många företag är väldigt öppna för det och vill integreras mer, det måste bara finnas någon som erbjuder plats", säger han.

Amir Sajadi vill att företag ska komma och ha sina möten på skolan: "Bara för att vara i området, lära känna det och eleverna. Många företag är väldigt öppna för det och vill integreras mer, det måste bara finnas någon som erbjuder plats", säger han.

Mikael Andersson

Stora visioner

Nu när Iman Ehsani får sätta sin egen prägel på utformningen av verksamheten är visionen tydlig.

På Enbacksskolan har han haft en pedagogisk tanke om att skapa en verksamhet som både är inkluderande och som har höga förväntningar på social och akademisk utveckling – ett arbetssätt som ska genomsyra även Järva gymnasium.

Han berättar att han vill bryta ner samma processer, implementera dem i hela verksamheten, men också rikta dem specifikt mot individ, utefter förmåga och behov.

– Samtidigt vill jag hela tiden förankra det i läroplanen så att det gynnar både måluppfyllelse, psykisk hälsa och individuell utveckling. Målet är att skapa en gymnasieskola som andas inkludering, utveckling, globalt medborgarskap, innovation och framtid, säger han.

Järva gymnasiums rektor Iman Ehsani har storslagna visioner för skolan. De första eleverna kommer i höst.

Järva gymnasiums rektor Iman Ehsani har storslagna visioner för skolan. De första eleverna kommer i höst.

Mikael Andersson

Blir inte som förr

Tensta gymnasium lades ner för gott 2019, efter att på några år ha gått från en välfungerande, populär skola till att beskrivas som "kaosartad" av Skolinspektionen.

Stockholms stad, som drev skolan, fick skarp kritik av myndigheten, som i slutet pekade på många brister i verksamheten.

Söktrycket blev i slutet dessutom allt lägre.

Vad kommer ni göra annorlunda?

– Jag tror att många yttre faktorer påverkade det som hände. Samhällsnyttiga funktioner flyttade från områden som Tensta på löpande band, centraliserades. Det blev många tomma lokaler, och man signalerade till hela området att det inte var värt att satsa på, inte var bra nog, säger Iman Ehsani.

Det blev en nedåtgående spiral, som påverkade medborgarna negativt, menar han.

– När Tensta gymnasium var som bäst hade den 900 elever som aktivt sökte sig hit över hela Storstockholm. Vi vill ta tillbaka den trenden. Man måste få chansen att gå på ett riktigt bra gymnasium i sitt närområde.

Amir Sajadi håller med.

– Genom att tvinga bort elever från området säger man till dem att "ni är inte tillräckligt bra". Vår vision är snarare "du är perfekt som du är". Genom att man visa att man satsar på eleverna känner de sig stärkta i att också satsa på sig själva, därför är jag säker på att det kommer gå bra.

Det finns stora fördelar med att ha gått i skolan i Järva, menar Iman Ehsani.

– Tänk, här i Tensta kan det finnas 15–30 olika nationaliteter i ett klassrum, och alla kan från tidig ålder respektera varandra, vänta på sin taltid, hjälpa varandra framåt. Det mångkulturella kapitalet är enormt, man måste ta tillvara på det. Det har man nytta av när man kommer ut i arbetslivet sedan – världen är ju mångkulturell.