Runt bordet i ett klassrum i Fårdala skola sitter fem elever som har fyra dagar kvar till sommarlovet. Under lovet utmanas de att läsa så mycket som möjligt. Det ska bli roligt, enas de om.

– Man lär sig mycket. Jag tycker det är kul med kunskapen, säger Arvid Larsson, 9 år.

– Vi gör det här för att det är roligt att läsa och för att vi ska lära oss läsa lite bättre, säger Sickan Lundberg, 9 år.

– Så att vi inte tappar läsförmågan i sommar, säger Thea Olausson Blidäng, 9 år.

– Det här borde alla skolor göra, säger Anton Sjöberg som fyller 9 år i helgen.

Hur många böcker tror de fem att de hinner läsa?

– Jag kanske läser tio till tjugonio böcker, säger Erik Schoug, 9 år.

De andra gissar på allt från tio till tjugo.

Utmanas för andra gången

De fem elevernas klasser utmanades på samma sätt också förra sommaren av lärarna Maria Nyberg och Lisa Ericson.

– För att bli en god läsare måste du läsa, läsa och läsa. Det handlar om stora mängder böcker. Då räcker inte skolans tid till, säger Lisa.

– Det finns forskning som visar att elever tappar mycket i läsning över sommarlovet, säger Maria.

– Vi vill förse dem med förutsättningar för att, tillsammans med föräldrar, kunna hålla i läsningen för att tappet ska bli så litet som möjligt, säger Lisa.

Längsta rulltårtan hägrar

I sommar riktar sig inte utmaningen bara till en årskull utan till alla cirka 300 elever på Fårdala skola.

Efter lovet utses flera vinnare. Till exempel kommer de klasser som har läst flest böcker uppmärksammas, liksom de elever som har läst mer än pedagogerna.

Tyresös längsta rulltårta utlovas om alla elever tillsammans läser 1 000 böcker.

Används i forskningsprojekt

Resultatet kommer skolan att använda i ett 3-årigt forskningsprojekt där några Tyresöskolor deltar, kopplat till det fristående forskningsinstitutet Ifous, berättar rektor Jenny Karlsson.

– Vi ska lära oss, när vi utvärderar vår verksamhet, hur vi kan använda data för att se om vi är på rätt väg. Vi har stött och blött och landat i att det är läsningen vi vill utveckla. Genom utmaningen kan vi få data på hur mycket vi har läst och vad det har gett för resultat. Tanken är att vi ska dela med oss av vad vi lär oss till varandra, säger hon.

Lärarna Lisa och Maria hoppas att utmaningen ska inspirera andra skolor i Tyresö.

– Haka på vår utmaning. All läsning är bra läsning, säger Lisa.