Ett årligen återkommande pedagogiskt projekt på Gökboet förskola här i Norra Ängby är ett konstprojekt.

Varje år får förskolebarnen göra reproduktioner av den konst som ställs ut på Liljevalchs vårsalong.

Barnen skapar konst av konst, kan man säga.

Barnen har fått tolka Liljevalchskonsten efter eget huvud.

Barnen har fått tolka Liljevalchskonsten efter eget huvud.

Stefan Källstigen

Som inspiration har barnen fotografier på originalkonstverken.

– Någon här på förskolan har en gång i tiden kommit på idén, säger förskolläraren Malin Holte.

Noel Hallén, här med kompisen Astrid Ahlgren, 6 år, och förskolläraren Malin Holte, i en korridor där en del av konstverken har satts upp, för barn, personal och föräldrar att betrakta. Föräldrarna har för övrigt nyligen varit här på vernissage.

Noel Hallén, här med kompisen Astrid Ahlgren, 6 år, och förskolläraren Malin Holte, i en korridor där en del av konstverken har satts upp, för barn, personal och föräldrar att betrakta. Föräldrarna har för övrigt nyligen varit här på vernissage.

Stefan Källstigen

En viktig del i konstprojektet är enligt Malin Holte att barnen inte behöver göra exakta kopior av originalkonstverken utan kan återskapa konstverken efter eget huvud.

Barnen har fått vara med och bestämma om vilken konst från Liljevalchs vårsalong som skulle återskapas. Här dalahästar som barnen har målat i olika färger.

Barnen har fått vara med och bestämma om vilken konst från Liljevalchs vårsalong som skulle återskapas. Här dalahästar som barnen har målat i olika färger.

Stefan Källstigen

Tre av barnen som har varit med och skapat årets reproduktioner, är Astrid Ahlgren, 6 år, Noel Hallén, 5 år, och Lykke Säfvenfelt Juelsgaard, 6 år.

För att färglägga konstverken har barnen fått vara med och ta fram passande färger.

För att färglägga konstverken har barnen fått vara med och ta fram passande färger.

Stefan Källstigen

Tillsammans med förskolläraren Malin Holte visar de runt.

Ett av verken hänger på en vägg här i en korridor på förskolan, pappfigurer urklippta som fåglar som barnen har målat i olika färger.

– Det var roligt att göra dem, tycker Noel.

I ett rum som ligger i anslutning till korridoren står en stol. Också stolen är ett konstverk av ett konstverk. Ett informationsblad berättar att konstnären som har gjort stolen som står på Liljevachs egentligen har omarbetat en träkälke för att bli just en stol, och ett konstverk.

Lykke Säfvenfelt Juelsgaard, 6 år, här tillsammans med Noel Hallén, har tillsammans med Noel och de andra barnen på Gökboet förskola, varit med och gjort godisklubborna som förstås inte går att äta, bara att betrakta.

Lykke Säfvenfelt Juelsgaard, 6 år, här tillsammans med Noel Hallén, har tillsammans med Noel och de andra barnen på Gökboet förskola, varit med och gjort godisklubborna som förstås inte går att äta, bara att betrakta.

Stefan Källstigen

Malin Holte berättar att barnen till stor del själva har snickrat ihop och målat reproduktionen av stolen.

– Först har vi målat, sedan har vi lackat med lim, inflikar Lykke.

Tog två veckor

Just den här reproduktionen har tagit två veckor att få färdig, inräknat målning och torktid. Stolprojektet har varit så stort att samtliga 53 barn på förskolan, och alla pedagoger, har deltagit.

Förutom att klippa och limma har barnen även tillverkat en del av färgen de använt, bland annat har de blandat till färg med hjälp av rödkål och vatten.

– Det luktade äckligt, tycker Lykke.

Malin Holte säger att tanken med projektet är mångbottnat: pedagogiskt, relationsbyggande och demokratibyggande.

Barn och pedagoger bestämmer tillsammans vilka av konstverken på Liljevalchs som barnen ska göra reproduktioner av. Vernissagen för föräldrarna blir ett sätt för vuxna och barn att mötas och prata om annat än det som sägs vid hämtningar och lämningar på förskolan.

Lykke Säfvenfelt Juelsgaard visar en vägg där barnen satt upp en del av sin konst, med Liljevalchskonst som förebilder, i det här fallet teckningar av fåglar.

Lykke Säfvenfelt Juelsgaard visar en vägg där barnen satt upp en del av sin konst, med Liljevalchskonst som förebilder, i det här fallet teckningar av fåglar.

Stefan Källstigen

För de minsta barnen innebär projektet kanske främst att lära sig praktiska saker, som hur man håller i en pensel och att allt inte går att äta.

– För en ettåring är det lika kul att smaka på limmet som att limma, konstaterar Malin Holte.

Barn och personal är nöjda med resultatet.

– Vi är väldigt stolta över det här, säger Malin Holte.