Nä, nu står rulltrappan igen. Den sucken har många resenärer undsluppit sig på väg till eller från tåget.

Kanske oftast på stationerna Stockholms city och Odenplan. Under förra året gjordes 2 075 respektive 1 034 felanmälningar vid de stationerna, vilket ledde till att rulltrappor stod stilla i 48 073 timmar i city och 13 056 timmar vid Odenplan.

Begärt att få veta

Det visar en sammanställning som trafikförvaltningen har gjort, sedan Socialdemokraterna i en skrivelse begärt en redogörelse för hissar och rulltrappors stillastående under 2020.

När det gäller rulltrappor är det, förutom City och Odenplan, Fridhemsplan, Akalla, T-centralen och Tekniska högskolan som har flest stopp.

Det är ju också stationer med många rulltrappor. I hela SL-trafiken finns 501 rulltrappor, och 460 hissar.

Stod i timmar och dagar

När det gäller hissar är det Stadion, Stockholm city, T-centralen och Odenplan som haft flest stopp. I tid räknat är det T-centralen som är värst med 20 372 timmar då hissar stått stilla och Johannelund med 18 958 timmar.

– Man måste ta siffrorna med en nypa salt. Felanmälningar kan röra allt från klistermärken till vandalisering eller underhåll. Alla anmälningar leder heller inte till stopp, säger Claes Keisu, pressansvarig vid trafikförvaltningen.

Grovt räknat

Tidsangivelserna kan också vara i överkant, då det dröjer innan entreprenörerna klarmarkerar att felen lagats, enligt Keisu.

Och i Rinkeby stod till exempel en rulltrappa still i månader i väntan på en ny växel från Kina, men där fanns en rulltrappa till så resenärerna drabbades inte, berättar han.

Grus orsakar stopp

Det vanligaste felet för rulltrappor handlar om grus i "kammarna", piggarna i slutet och början på trappan. Om något fastnar där, till exempel ett skosnöre, eller grus, blir det stopp.

– Det är en säkerhetsfunktion. Om någon av piggarna gått sönder får rulltrappan inte köras, säger Keisu.

Snabbare service

"Vi socialdemokrater har tidigare drivit frågan om lagerhållning av reservdelar och krav på åtgärder inom en viss tid vid upphandling av service. Nu i coronatider får detta än större betydelse då stillastående rulltrappor och hissar tenderar att orsaka trängsel" skriver de.

Miljoner i vite

Enligt trafikförvaltningen är det de som levererar hissar och rulltrappor som ansvarar för att hålla reservdelar i lager, men förvaltningen har även ett eget "strategiskt lager".

Viten har även utdömts där avtal om underhåll inte uppfyllts om totalt fyra miljoner kronor.

Skrivelsen behandlas vid trafiknämndens nästa möte den 16 februari.