För två år sedan revs den gamla bensinstationen i korsningen Värtavägen-Furusundsgatan och nu pågår markarbetet för de 116 nya bostadsrätterna som ska byggas i hörnet.

Bygget har kantats av protester och avgjordes inte förrän det gått igenom högsta instans. Men Kristina Nordqvist, som bor en bit nerför gatan, är förväntansfull.

– Det var en stor lättnad när vi blev av med den fula macken som låg där. Jag tycker att det är jättespännande, det finns nästan inga nya hus på Gärdet så det är bra med något annorlunda.

Inte långt därifrån, vid korsningen Värtavägen-Sandhamnsgatan, planeras det för 95 nya studentlägenheter. Det åtta våningar höga huset ska byggas på en förhållandevis liten yta mellan Värtavägen och det blåklassade studentboendet Fyrtalet.

– Det blir trångt! När det handlar om studentbostäder, som man bor i under en begränsad tid, kan man kanske acceptera att det är en sämre standard, säger Helena Åslund som arbetar i kvarteret.

Själv bor hon vid Norra tornen i Vasastan, men på den "gamla" sidan. Och hon gillar inte att ha den täta, höga bebyggelsen så nära inpå.

– Man kan se vad de har på gaffeln mitt emot.

Mellan 2010 och 2030 ska det byggas 140 000 nya bostäder i Stockholm. Bara i Östermalms stadsdelsområde planeras det just nu för över 10 000.

Men kommer staden att nå det hisnande målet? Enligt oppositionen går det för sakta.

– Vi måste skruva upp tempot igen. Men det är främst i ytterstaden man kan bygga mer, säger Jan Valeskog (S), oppositionsråd och vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Han säger att det genomsnittliga antalet bostäder i godkända detaljplaner har minskat med nästan 2000 per år under den nuvarande mandatperioden, jämfört med åren 2014-2018 då Socialdemokraterna satt i majoriteten.

– De höjer målen men levererar sämre, det är riktigt uselt, säger Jan Valeskog.

"Vi kan nå målet"

Stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) menar dock att staden är på rätt kurs.

– Vi håller en god byggtakt, och enligt vår bedömning kan vi nå det satta målet.

Han lyfter fram att 58 000 bostäder har påbörjats sedan 2010, och att det finns ytterligare 22 000 bostäder i godkända detaljplaner.

– Vi har kommit halvvägs, både vad gäller tid och bostäder, säger Joakim Larsson.