Det är för sjunde året i rad som Medieakademin presenterar vilka som når och engagerar flest svenskar på de största sociala kanalerna.

I år visar mätningen att det är JLC, humortrion från Göteborgstrakten, som toppar listan. Näst efter kommer Familjen Lundell som intog förstaplatsen i fjol. Tätt efter, kommer Sverigedemokraterna på en tredje plats.

"Göra bara det vi tycker är kul"

Det är inte första gången JLC hamnar högst. År 2020 intog Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman också guldpallen.

Trion är nöjd med årets placering:

– Den senaste tiden har varit skitkul! Vi gör enbart saker som vi tycker är kul och som vi är taggade på att spela in och det återspeglas nog på våra siffror, säger Jonas Fagerström i en kommentar.

Korta videoformatet poppis

Nytt för i år är även att Tiktok har fått en ännu mer framträdande roll. Enligt Maktbarometern märks på flera sätt, men allra mest på hur konkurrenterna Youtube och Instagram ställer om mot det korta videoformatet.

Därmed har de Tiktok-vana snabbt kunna erövra dessa plattformar: Tiktok toppas i år av Wonderboi, som tillsammans med Winsent Thunholm Wikman, Megic mike och familjekontot Foxy mama snabbt vunnit mark på framför allt Youtube shorts.