JLC. Humortrion består av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman.
Pressbild (arkiv)
20231003162315
20231004095413
2023-10-03
16:23
2023-10-04 09:54
Göteborgsbaserade humortrion JLC är mäktigaste i social medier. Det visar årets maktbarometer som Medieakademin står bakom.
Det är för sjunde året i rad som Medieakademin presenterar vilka som når och engagerar flest svenskar på de största sociala kanalerna.
I år visar mätningen att det är JLC, humortrion från Göteborgstrakten, som toppar listan. Näst efter kommer Familjen Lundell som intog förstaplatsen i fjol. Tätt efter, kommer Sverigedemokraterna på en tredje plats.
"Göra bara det vi tycker är kul"
Det är inte första gången JLC hamnar högst. År 2020 intog Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman också guldpallen.
Trion är nöjd med årets placering:
– Den senaste tiden har varit skitkul! Vi gör enbart saker som vi tycker är kul och som vi är taggade på att spela in och det återspeglas nog på våra siffror, säger Jonas Fagerström i en kommentar.
Korta videoformatet poppis
Nytt för i år är även att Tiktok har fått en ännu mer framträdande roll. Enligt Maktbarometern märks på flera sätt, men allra mest på hur konkurrenterna Youtube och Instagram ställer om mot det korta videoformatet.
Därmed har de Tiktok-vana snabbt kunna erövra dessa plattformar: Tiktok toppas i år av Wonderboi, som tillsammans med Winsent Thunholm Wikman, Megic mike och familjekontot Foxy mama snabbt vunnit mark på framför allt Youtube shorts.
Topp 5 2023
1. JLC
2. Familjen Lundell
3. Sverigedemokraterna
4. IJustWantToBeCool
5. Newsner
Medieakademin...
... sammanställer årligen data över vilka svenska konton som lyckas bäst bland andra svenskar på Instagram, Tiktok, Facebook, Youtube och Twitter/X – oavsett om det är företag, medier eller personer. Resultatet är Maktbarometern, en karta över hur mediemakt förflyttar sig i ett nytt medielandskap.
Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället.
Sedan starten 1997 publicerar de Förtroendebarometern, Sveriges mest uppmärksammade mätning om förtroende för medier, politik och näringsliv. Sedan 2017 även Maktbarometern: En karta över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.
Källa: Medieakademin
JLC...
... är en svensk Youtube-trio som grundades 5 januari 2017 i Göteborg av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman.
På kanalen har trion publicerat bland annat humorklipp, sketcher, vloggar och pranks.
Vid sidan av kanalen så har trion podcasten Mellan himmel och jord.