Kör tunnelbanan extra långsamt? Lugn, det är bara naturen som visar vem som bestämmer.

När de våta höstlöven hamnar under tåghjulen mosas de sönder till en smet som gör spåren såphala och bromssträckorna längre, förklarar SL:s pressavdelning.

Problemen brukar bli störst på Saltsjöbanan, Roslagsbanan och tunnelbanans gröna linje, där en stor del av spåren går ovan jord.

Lövhalkan kan tvinga tågen att sänka farten av säkerhetsskäl, förarna kan också bromsa extra mjukt. Det är för att undvika att hjulen låser sig och glider – vilket skapar ojämnheter på hjulen som då kan skada rälsen.

– Vi vill till varje pris undvika skador på rälsen eller att behöva ta tåg ur trafik för att svarva om hjulen. Vi hoppas resenärerna har förståelse för att vi kör lite lugnare på vissa sträckor för att minimera riskerna för mer omfattande förseningar, säger Erik Norling, trafikdirektör på SL. 

Även om de flesta av löven ännu sitter kvar på träden har problemen redan börjat på Saltsjöbanan, som kör med sänkt hastighet på vissa sträckor.

– Man arbetar kontinuerligt med att röja löv från banan. På Roslagsbanan har man inte i nuläget behövt reducera hastigheten men de bevakar kontinuerligt läget, säger presskommunikatören Elin Lindström.

Trafikoperatörer och spårunderhållare jobbar tillsammans med att röja träd, buskar och sly som kan falla ner på rälsen, berättar hon. De spolar bort löv från spår och växlar och spolar spåren med hett vatten om natten för att få bort hala beläggningar. 

Andra förebyggande åtgärder är att smörja spåren så lite som möjligt för att ge tågen bättre fäste. Längs Roslagsbanan och Saltsjöbanan använder man en fästmassa på de sträckor som är särskilt utsatta, meddelar SL.