Klassiskt. Stora scenen på Musikaliska Kvarteret som är Stockholms äldsta konserthus. Foto: Åke E:son Lindman

Galapremiär med fransk barock

Musikaliska kvarteret på Nybrokajen blir ny nationalscen för tidig musik. På söndag den 4 september blir det galapremiär med fransk barock i världsklass.

  • Publicerad 14:52, 31 aug 2022

Det här är enormt!

Älskar du opera? Då är det Kungliga Operan som gäller. Och om du föredrar jazz vet du att Fashing levererar. Men vart ska du ta vägen om du vill höra tidig klassisk musik?

Den retoriska frågan ställer Peter Pontvik, konstnärlig ledare för Stockholm Early Music Festival, SEMF.

Inom kort blir svaret förhoppningsvis: Musikaliska Kvarteret på Nybrokajen. Den 4 september är det stor galapremiär för Sveriges nya nationalscen för musik från medeltiden till barocken.

– Det här är enormt! Under 20 års tid har vi inom SEMF drivit frågan om en nationell scen för det här tusen år långa kulturarvet. Vi har pratat med politiker, myndigheter och media och nu blir det verklighet, säger Peter Pontvik.

Peter Pontvik. Konstnärlig ledare för Early Music Sweden. Foto: Iman Khayyatan

Nationalscenen, som går under det internationellt gångbara namnet Early Music Sweden, invigs den 4 september med ett gästspel av den franska barockensemblen Les Arts Florissants som bjuder på verk av barocktonsättaren Monteverdi.

Fler konserter är redan bokade längre fram under hösten, och trots att scenen ännu inte är igång är intresset stort, berättar Peter Pontvik.

– En bättre invigning kan man inte tänka sig! Eftersom vi har varit verksamma i två decennier med festivalen har vi redan en kärnpublik och behöver inte börja om från noll. På söndag är det i princip fullbokat!

Barockensemble. Les Arts Florissants är en av världens främsta i genren. Foto: William Beaucardet

Early Music Sweden har fått ett statligt stöd som sträcker sig fram till slutet av 2023. Fram till dess hoppas de hitta andra samarbeten och finansiering som säkerställer att scenen blir permanent – något som är grundläggande för utvecklingen på lång sikt, menar Peter Pontvik.

– Det innebär att den tidiga musiken får sin givna plats i musiksamhället, och det stärker medvetenheten om det gemensamma musikaliska arvet. Och så vet publiken vart de ska gå för att få en kvalitetsupplevelse med svenska och internationella artister.