Göteborg

Bakom rapporten står SIA Glass i halländska Slöinge, ett företag med över 60 års glasserfarenhet. Rapporten baseras på omvärldsspaningar med extra fokus på trender inom livsmedelsindustrin och statistiska undersökningar gjorda av Kantar.

Årets fyra glasstrender, i korthet:

1. Svensk glass

– Det lokalt producerade har en tydlig identitet när mycket annat känns osäkert och instabilt, säger Stefan Carlsson, VD SIA Glass.

2. Viktigt att unna sig

– Att svenskar vill kunna unna sig själv lite guldkant på vardagen i form av en god glass är en tydlig trend på den svenska glassmarknaden.

3. Nostalgi och längtan efter det enkla

– Trenderna nostalgi och vår längtan efter det okonstlade är tydliga även inom glassbranschen och uppsvinget för rena smaker kan ses bevis för detta.

4. En medveten konsument

– Råvarans betydelse, dess ursprung och att den produceras på ett schysst sätt är en tydlig glasstrend, liksom konsumentens krav på transparens och tydlig ursprungsmärkning.

Svensk glass, guldkant, nostalgi och medvetna konsumenter – det är årets trender inom glassvärlden enligt färska Glassrapporten 2024, som SIA Glass står bakom.

Svensk glass, guldkant, nostalgi och medvetna konsumenter – det är årets trender inom glassvärlden enligt färska Glassrapporten 2024, som SIA Glass står bakom.

SIA Glass

I rapporten redovisas också fakta om Glassåret 2023, baserat på försäljningsstatistik.

Svenska folket åt hela 7,6 liter glass förra året, en siffra som inte står rekordåren under pandemin långt efter – då åt vi över åtta liter glass köpt i dagligvaruhandeln per person.