Företaget Ingrid har listat de ombud som fick flest paket under Black Week. Snabbköp på Karlbergsvägen 30 är ett av dem som hanterar flest paket i hela Stockholmsområdet.

De tar emot paket från DHL, Postnord, Schenker och Bring.

– Det var rätt mycket förra veckan men i dag är det lugnt. Hade du kommit i lördags hade du knappt kommit in. Under Black Friday går det upp, upp, upp. Sedan går det ner lite innan det går upp igen, säger ägaren Shadi Mrad, 41.

Nya paket levereras hela tiden till Snabbköp på Karlbergsvägen.

Nya paket levereras hela tiden till Snabbköp på Karlbergsvägen.

Fred Miller

Snabbköp blev post- och paketombud

Det kommer hela tiden in kunder i butiken, lika snabbt går de ut med sitt paket igen.

Snabbköp har jobbat fram ett system för utdelningen och bygger om butiken under delar av året med högre tryck.

– Vi monterar upp väggar och hyllor och skriver namn på alla paket för hitta dem snabbare. Servicen är jätteviktig för oss. Men det här är ingenting jämfört med hur det varunder pandemin.

Han får något trött i blicken när han blickar tillbaka.

– Det var kö ända ner till Hemköp. Jag åt inte och gick inte på toa på över tolv timmar. Och allt du får höra är de fyra siffrorna i kolli-numret, du blir nästan galen till slut!

Ett postbud kommer in och säger att han har åtta burar med försenade paket. Shadi Mrad visar var de kan läggas.

– Man måste vara kreativ när man jobbar med det här. Och duktig på Tetris.

Merförsäljningen i samband med paketutlämning är inte särskilt stor, enligt Snabbköp. Men ombuden får ersättning av postföretagen.

Merförsäljningen i samband med paketutlämning är inte särskilt stor, enligt Snabbköp. Men ombuden får ersättning av postföretagen.

Fred Miller