Vilken dag som helst blir Haninge 100 000 invånare.

Kommunen har genomgått en nästintill explosionsartad förvandling, från några tusen boende i början av 1900-talet till i dag. Från att vara Sveriges 214:e största kommun till att tävla med Sundsvall om 20:e platsen. Men hur har det egentligen gått till?

– Om man tittar i närtid så är det främst två händelser som lett till ökningen. Det första är när Nynäsbanan byggdes och stationssamhället växte fram, säger Camilla Eriksson, kommunantikvarie.

Grusgropen vid Handen omkring 1900 när järnvägen kom till Haninge.

Grusgropen vid Handen omkring 1900 när järnvägen kom till Haninge.

Okänd/Haninge hembygdsgille/Göte Johansson samling

När järnvägen kom runt förra sekelskiftet var det främst jordbruk här. Fem stationer byggdes, varav bara Tungelsta och Västerhaninge hade bebyggelse. Vid Jordbro, Hemfosa och Österhaninge station (dagens Handen) var det däremot i princip tomt. Men folk sökte sig till stationssamhällen allt mer – ofta för att arbeta i någon av kommunens drygt 350 gårdstvätterier eller i handelsträdgårdar.

– Grönsaker kunde köras in till Stockholm och tvätterierna tvättade åt borgerligheten i stan, säger Camilla Eriksson.

Camilla Eriksson är Haninges kommunatikvarie.

Camilla Eriksson är Haninges kommunatikvarie.

Privat

Bostadsboom

Ett halvt sekel senare,1950, hade befolkningen ökat till tiotusen.

– Den andra stora faktorn till befolkningsökningen är när Brandbergen och Jordbro växer fram under miljonprogrammet. När man i Sverige ville att alla skulle ha tillgång till bra bostäder, säger Camilla Eriksson.

De två efterföljande decennierna förändras kommunen snabbt och vid 1970-talets mitt är det "plötsligt" 50 000 invånare. Även områden som Vendelsömalm och Söderby växer fram. Haninge är inte ensamt om förändringen. Enligt SCB är det just tio pendlingskommuner i Stockholm som har ökat mest i befolkning sedan 1950-talet.

Så här såg det ut i Brandbergen 1975. Under en tioårsperiod mellan 1965 och 1975 byggs 13 000 småhus och lägenheter i flerfamiljshus i Haninge.

Så här såg det ut i Brandbergen 1975. Under en tioårsperiod mellan 1965 och 1975 byggs 13 000 småhus och lägenheter i flerfamiljshus i Haninge.

Harry Runqvist/Haninge hembygdsgille

– Det byggs 10 000 bostäder i flerfamiljshus i Haninge mellan 1965 och 1975 och befolkningen i princip fördubblas under den här perioden, säger Stefan Svanström, GIS-expert på SCB.

En av dem kom hit i 1960-talets början var Gunnar Bengtsson, 87 år, som flyttade från Småland till en lägenhet i Västerhaninge.

– Det var som Klondike – det byggdes överallt, säger han med referens till guldrushen till nordöstra Kanada under slutet av 1800-talet.

Fortsätter växa

Det var kanske inte riktigt guld och rikedom som mötte de som flyttade till Haninge då, men det var arbete som drog många hit. Från resten av Sverige – men också från ett trångbott Stockholm.

– Man fick på den tiden flyttbidrag för att flytta dit jobben fanns och det skedde en ganska stor omflyttning och urbanisering under den här perioden, säger Stefan Svanström.

Stefan Svanström är GIS-expert på SCB.

Stefan Svanström är GIS-expert på SCB.

Privat

Även pendeltågets intåg i Haninge i början av 1970-talet hade en stor påverkan när det blev lättare att åka in till stan och fler fick plats på tågen.

Under 1980- talet stannar befolkningsökningen av något när färre bostäder byggs. I stället byggs fler kontor och gallerior, bland annat öppnar Haninge centrum 1987. I början på 2000-talet får bostadsbyggandet fart igen och har fortsatt sedan dess.

– Här sticker Vega ut mest. Drygt femtusen människor, en fjärdedel av befolkningsökningen i hela kommunen, flyttar in i Vega mellan åren 2010 och 2021, säger Stefan Svanström.

Bland Sveriges alla kommuner sticker förvandlingen i pendlingskommuner som Haninge ut.

– Det är ganska häftigt att se hur kommunen har växt så mycket på relativt kort tid.