På kort tid försvinner fler än 1000 jobb när Åhléns, Ica och Dagab lämnar sina stora lager i Jordbro.

Lokalerna är inte längre ändamålsenliga och samtliga flyttar norr om Stockholm till större lagerlokaler.

Ica invigde sitt nya lager i Brunna i Upplands-Bro i början av april och har nästan helt och hållet lämnat Jordbro. Enligt logistikdirektör Emma Lindström gjordes flytten för att möta efterfrågan av e-handlad mat i Stockholmsområdet och Mälardalen.

Men exakt varför man flyttade från Jordbro vill hon inte svara på.

– Som alltid när den här typen av strategiska beslut fattas så utvärderas en mängd olika faktorer och i det här fallet landade vi sammantaget i att Brunna var den bästa lösningen, säger hon.

Trånga lager

Även Åhléns flyttar för att möta ökad försäljning. I september löper avtalet till fastigheten i Jordbro ut, och innan dess ska verksamheten flytta till Rosersberg i Sigtuna där det nya centrallagret stod färdigt vid årsskiftet.

– Vi behövde bygga ett anpassat lager för Åhléns behov och i Rosersberg fanns den mest lämpliga tomten för oss, säger kommunikationschef Weronica Nilsson.

För Dagab kommer omlokaliseringen lite senare. Det nya större logistikcentret byggs just nu i Bålsta i Håbo kommun.

– Det är trångt på våra lager och vi har, av bland annat utrymmesskäl, utmaningar i att hantera ökande volymer, säger kommunikationschef Marie Svaton.

Det nya lagret innebär att sex lager slås igen, däribland det i Jordbro. På grund av storleken det nya lagret kräver kunde de inte vara kvar i Jordbro.

– Men det var även så att vi i våra analyser kunde se att för att bygga den mest effektiva, hållbara och lönsamma logistiklösningen framåt, var placeringen nordväst om Stockholm bättre än andra alternativ, säger hon.

Gamla detaljplaner

Haninges näringslivschef Julika Lamberth konstaterar att marknadsmässiga förutsättningar har drivit dessa bolag till omlokalisering. Eftersom Jordbro företagspark är ett av Haninges äldsta industriområden jobbar de i uppförsbacke.

– Man verkar på detaljplaner som är daterade, ungefär 40 år gamla, och de motsvarar inte kraven som finns på dagens lager. Det är ingen nyhet för kommunen. Vi är på frågan tillsammans med fastighetsägarna och bistår löpande med frågor som rör alla verksamheter, för att företagen ska ha ändamålsenliga lokaler, säger hon.

Mitt i har tidigare berättat hur kommun vill försöka hjälpa till att fylla luckorna efter Åhléns och Dagab, bland annat genom att bygga nya in- och utfarter till fastigheterna i företagsparken. Men de kommer långt efter att de stora arbetsgivarna har lämnat Haninge. Detaljplanerna för de kommande in- och utfarterna väntas bli färdiga först 2024.

"Inte orolig"

Men Julika Lamberth är ändå inte speciellt orolig för hur hålen efter företagen ska fyllas. Hon ger exempel på företag som nyligen etablerats i Jordbro, som Alfa Laval med ett 20-tal anställda, och hon är i kontakt med en företagare som vill ta plats här.

– Det är en aktör som inte är etablerad i Haninge i dag. Det ligger i sakens natur att verksamheter rör på sig, men det är inte bara bolag som rör sig härifrån, utan även bolag som vill etablera sig här, säger hon.

Hon tror att många av de som blir eller har blivit av med jobben kan få nya jobb i området.

– Arbetskraften i Jordbro är rätt så kvalificerad. Jag vet vissa företag som säger att det här är skitbra för dem, att det frigörs personal som de kan snappa upp.

I december öppnade Ica-koncernen ett högautomatiserat lager för sin e-handel i Brunna i Upplands-Bro. Samtidigt meddelade de att lagret i Jordbro successivt skulle flytta dit.

Satsningen på lagret i Brunna var känt sedan flera år tillbaka, men det var först i slutet av november som de drygt 400 anställda fick tio dagar på sig att bestämma om de ville följa med i flytten eller bli uppsagda i slutet av mars. En tidigare anställd på lagret i Jordbro som Mitt i har pratat med är kritisk till hanteringen.

– Det är så kort tid att planera hela sitt liv, precis innan jul. Många anställda är invandrare och är lite bundna då de har jobbvisum, säger den tidigare anställda som vill vara anonym.

Under dagtid tar det cirka en timme och 40 minuter att åka kollektivt från Haninge till det nya lagret i Brunna. Men för dem som börjar klockan fem på morgonen är det svårt att ta sig dit.

– Jag och flera andra har inte körkort, så jag skulle behöva åka hemifrån klockan ett på natten för att vara framme innan fem. De har inte kunnat tillmötesgå oss med andra arbetstider och det känns jättetrist.

130 personer följde med

Peter Fundberg, regionalt skyddsombud vid fackförbundet Handels, berättar att facket tillsammans med Ica försökte komma fram till kompromisser för att så många som möjligt skulle kunna följa med. Men alla kan inte få anpassningar av sitt schema.

– Det kan också vara att vissa erbjuds att byta avdelning, men det är inte alltid anställda vill göra det, säger han.

Totalt var det 130 personer som följde med till Brunna, enligt Icas logistikdirektör Emma Lindström. Hon säger att tidsfristen på tio dagar ansågs vara rimlig.

– Tillsammans med de fackliga parterna i Jordbro gjordes bedömningen att tio dagar var en rimlig tid.