Redan nästa år kan spaden sättas i marken för Trafikverkets miljardarbete med "Infart Riksten", den sträcka mellan Flaggplan i Tullinge till Södertörns högskola i Flemingsberg och vidare ned på Pålamalmsvägen mot Riksten.

Infart Riksten, också känd som Förbifart Tullinge etapp 1 i Botkyrka ska binda samman Flemingsberg med Tullinge och Riksten genom Pålamalmsvägen och Huddingevägen.

Infart Riksten, också känd som Förbifart Tullinge etapp 1 i Botkyrka ska binda samman Flemingsberg med Tullinge och Riksten genom Pålamalmsvägen och Huddingevägen.

Trafikverket

– Under byggtiden kommer det att vara samma framkomlighet som i dag på väg 226. Däremot kommer vi att sänka hastigheten till 50 kilometer i timmen under tiden bron vid högskolan byggs. Men vi kommer inte leda om trafik på annat vägnät eller stänga av några körfält, säger Kent Eriksson, projektledare vid Trafikverket.

Trots sänkt hastighet är Infart Riksten en efterlängtad utbyggnad, menar Anders Öttenius, stadsbyggnadschef på Botkyrka kommun.

Anders Öttenius, stadsbyggnadschef i Botkyrka kommun, välkomnar Infart Riksten.

Anders Öttenius, stadsbyggnadschef i Botkyrka kommun, välkomnar Infart Riksten.

Albin Tingstedt

– Det gör att vi kan fullfölja utbyggnaden och planeringen av stadsdel Riksten. Det kommer avlasta Flaggplan och skapa en smidigare väg för kollektivtrafiken och privatbilismen mot Stockholm, samt kommande tvärförbindelse Södertörn, säger han.

Banar väg för byggprojekt

Rikstens friluftsstads fjärde etapp växer i dag fram längs Hanvedens Allé. Det beräknas bli 3 500 bostäder när kommundelen är fullt utbyggd med sina samtliga nio etapper. Samtidigt planeras lika många bostäder på Kassmyraåsen – men deras framtid beror helt och hållet på om Förbifart Tullinge blir av eller inte.

Det är den sträcka som är tänkt att leda om tung trafik från Tullinge och i stället in på en helt ny väg som är tänkt att gå från Skyttbrink i Tumba och vidare in på Pålamalmsvägen. Tillsammans med Infart Riksten utgör det "Förbifart Tullinge", enligt Botkyrka kommun.

– Det är inte bara Riksten som drar nytta av en ny förbifart, utan hela södra Botkyrka. Nu bygger vi Slättmalm nere i Vårsta och vi har ett planprogram för hela Kassmyraåsen med 3 500 bostäder och ska den kunna förverkligas måste infrastrukturen hänga med, säger Anders Öttenius, stadsbyggnadschef på Botkyrka kommun.

Men det är inte allt.

Risk för nödbroms

I centrala Tullinge står Rickard Palmqvist, 37, med nio månader gamla Steven i barnvagn. Rickard Palmqvist hade velat se en utveckling av Tullinge centrum. Då kanske det skulle finnas plats för en restaurang som fokuserade på husmanskost. Och en till matbutik.

Rickard Palmqvist och Benchamaphon Suksamai med barnen Selina, 5, och Steven, 9 månader. De tycker alla att Tullinge centrum skulle må bra av att bli större. Rickard vill se en till matbutik och fler restauranger. Benchamapon vill se både en nagelsalong och en thai- eller asiatisk butik. Då skulle hon slippa behöva åka till Tumba eller Södertälje.

Rickard Palmqvist och Benchamaphon Suksamai med barnen Selina, 5, och Steven, 9 månader. De tycker alla att Tullinge centrum skulle må bra av att bli större. Rickard vill se en till matbutik och fler restauranger. Benchamapon vill se både en nagelsalong och en thai- eller asiatisk butik. Då skulle hon slippa behöva åka till Tumba eller Södertälje.

Albin Tingstedt

– I dag har Hemköp monopol. Tidigare hade vi inte bil och då var vi tvungna att handla här. Om det vore större kanske det skulle finnas mer att välja mellan, säger han.

Men han kan få vänta länge. Liksom alla andra som väntar på en förvandling av Tullinge med 1 200 nya bostäder och ett förnyat centrum. Botkyrka kommun är tydliga med att en utveckling av Tullinge bygger på att Förbifart Tullinge blir av "i sin helhet".

Måste förbifart Tullinge till i sin helhet för att kunna utveckla centrala Tullinge?

– Det går redan i dag att utveckla delar i Tullinge som skulle ge 300–400 nya bostäder. Men absolut, och inte bara Tullinge utan hela södra Botkyrka. Annars är risken i värsta fall att vi måste sakta ned ambitionerna för exploatering. Förbifart Tullinge är en viktig nyckel för att kunna lösa trafiksituationen på lång sikt, säger Anders Öttenius.

Inga planer

Men det finns inga planer från Trafikverket att genomföra de resterande delarna av Förbifart Tullinge.

– Förutsättningarna för att en etapp två av Förbifart Tullinge ska komma till är den måste bli inprioriterad som ett namngivet objekt i Länsplan av Region Stockholm. Det är den inte i dag. Det vill säga Trafikverket har inget uppdrag eller finansiering att påbörja planeringen, säger Jesper Runfors på Trafikverket.

Visionsbild över kopplet mellan Huddingevägen och Pålamalmsvägen.

Visionsbild över kopplet mellan Huddingevägen och Pålamalmsvägen.

Trafikverket