Tidigare körde SL "Linje 85 – Riddarfjärdslinjen" på sträckan som ser ut få den nya färjan från Norge.

Reidun Svarva, affärsutvecklingschef på rederiet Torghatten AS, berättar att tanken är att trafikera två av gamla Riddarfjärdslinjens tre stopp till våren.

– Det innebär att vi kör från kajområdet nedanför Münchenbryggeriet på Söder Mälarstrand och över till Kungsholmstorg, säger hon.

Problem med trängsel

Färjan som teknikleverantören Zeabuz tagit fram är autonom, alltså självkörande, elektrisk och batteridriven.

– Många stora städer runt om i världen har problem med trängsel, kapacitet och miljö- och luftföroreningar. Genom vår innovativa och världsunika tekniska lösning skapar vi hållbar urban mobilitet på riktigt.

– Stockholm är först ut, men vi ser hela världen som potentiella marknader för vår flytande bro.

Reidun Svarva, affärsutvecklingschef på rederiet Torghatten AS

Reidun Svarva, affärsutvecklingschef på rederiet Torghatten AS

Pressbild

Att en färja ska köra utan förare låter kanske lite riskabelt, men enligt Reidun Svarva är det lika tryggt med en autonom färja som en traditionell.

Testad och säker

– Tekniken, som är baserad på många års forskning vid NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitetet, är testad och säker.

Till en början ska man ha en operatör ombord som ser till att allt går som det ska vid överfarten. Men senare är tanken att båten styrs helt från ett kontrollrum på land.

– Stockholmarna kan känna sig trygga med att vi med 150 års erfarenhet från redarbranschen i Norge genomför detta på ett säkert sätt.

Till en början ämnar Torghatten och Zeabuz att sätta in ett fartyg som avgår en gång i kvarten från respektive sida.

Till en början ämnar Torghatten och Zeabuz att sätta in ett fartyg som avgår en gång i kvarten från respektive sida.

Brødrene Aa

Torghatten och Zeabuz vill sätta in ett fartyg som avgår en gång i kvarten från respektive sida.

15 timmar per dag

I dagsläget finns det ingen färdig tidtabell, men man planerar för att båten ska gå ungefär 15 timmar per dag för att sedan ladda under natten.

Båten rymmer 25 passagerare och biljetten beräknas kosta ungefär 35 kronor.

Stockholms Hamnar för nu diskussioner med företagen om hur kajerna på vardera sida ska användas.

Land i sikte! Förarlösa färjan kör mot Söder Mälarstrand.

Land i sikte! Förarlösa färjan kör mot Söder Mälarstrand.

Mostphotos

Alla papper är inte påskrivna, men enligt Ingrid Hansson, pressansvarig vid Stockholms Hamnar, ser man positivt på att kajerna nyttjas.

– Det är inte trångt på vattnet. Och för tio år sedan gjorde vi i ordning 25 båtplatser för att sådana här initiativ skulle kunna starta och att det skulle finnas säkra platser att lägga till vid.

– Vi är för sjöfart helt enkelt.