Slättgårdsskolan är en enda stor byggarbetsplats. Stora maskiner jobbar med att riva den av branden totalförstörda skolbyggnaden. På lekplatsen vid skolgården ligger glassplitter och en brandslang har ännu inte tagits bort. I en barack vid sidan ligger barnens morgon- och kvällsfritids.

– Barnen går den här vägen när de ska till och från skolbussen och det är barn och leker här efter skolan och fritids varje dag. Det har gått ett år och de har fortfarande inte städat, säger föräldern Erika Hammarberg.

Ett av barnen har även hittat en påse full med vassa verktyg från slöjden under en buske vid lekplatsen, berättar hon.

– Skolgården är ett jätteproblem som det är nu, det är en otrygg plats att vara på. Man förstår att det blir mycket skräp när man river ett helt hus men då borde de hitta en annan lösning när morgon- och kvällsfritids är där. Jag tycker synd om fritidspedagogerna som står helt handfallna, säger Anders Petterson, som har en dotter i årskurs ett.

Sex års väntan tills skolan är helt klar

Sedan Slättgårdsskolan i Bredäng brann förra året har eleverna delats upp på tre andra skolor. Låg- och mellanstadieeleverna får åka skolbuss från Slättgårdsskolan medan de i högstadiet får SL-kort så att de själva kan ta sig till skolan.

Som Mitt i Skärholmen tidigare berättat är planen att de första barnen ska få flytta tillbaka 2022 och hela skolan ska vara klar 2026. Något som väckt mycket frågor och kritik bland föräldrar.

– Varför tar det så lång tid? Jag har svårt att tro att det skulle vara den byggtiden om det var inne i stan, det här är lågprioriterat av tjänstemännen, säger Erika Hammarberg.

Oro hur det ska bli för barnen

Hon och flera andra föräldrar menar att de inte får någon information från staden. De oroar sig också för hur det ska bli med buller, byggdamm och matsal för de barn som 2022 börjar i en av byggnaderna, medan resten av skolbygget ska pågå till 2026.

Carina Hallqvist, grundskolechef på utbildningsförvaltningen, uppger att rektorn, i april via skolplattformen, har gett föräldrarna all information som finns.

– Men om de inte upplever att de får information så är det viktigt att vårdnadshavarna hör av sig till skolan om de har frågor, säger hon.

Varför tar skolbygget så lång tid?

– Vi är i händerna på andra när det gäller att verkställa uppbyggnaden. Men all sådan här planering tar tid, det är som att bygga upp en helt ny skola.

När det gäller buller, byggdamm och möjligheter för barnen att äta så behöver föräldrarna enligt Carina Hallqvist inte oroa sig för det.

– SISAB, byggbolaget, utbildningsförvaltningen och skolledningen jobbar med att lösa det och föräldrarna får information när det närmar sig, säger hon.

Glassplitter, brandslangen och annat skräp som ligger kvar på skolgården ska nu tas bort.

– Vaktmästaren ska kolla upp och åtgärda det. Självklart ska det vara säkert för barnen och det är viktig att det städas, säger Carina Hallqvist.