Hur blir det? Mitt i frågade ett gäng individer som bor eller rör sig i Järfälla om hur de tror att förbifarten förändrar området. Foto: Mikael Andersson

Folket i Järfälla: Så blir området när förbifarten är klar

Hur påverkas Järfälla när förbifarten är klar? Mitt i har ställt frågan till några som bor eller rör sig här.

  • Publicerad 11:30, 5 dec 2020

Foto: Mikael Andersson

Lars Fredmark, 68, Barkarby:

– Vi får bättre kommunikationer, speciellt om man ska åka söderut och slipper åka genom stan. Det är toppen. Det blir nog också lite mer kommers här ute tror jag, då det blir lite lättare för dem från söder att hamna här i Barkarby.

Foto: Mikael Andersson

Lino Levin, 9, Kallhäll:

– Vi ser den varje dag när vi åker med pappa! Jag tror att man kanske inte kommer att åka så mycket på de andra vägarna. Och fler kanske åker bil eller buss i stället för tåg.

Foto: Mikael Andersson

Sofia Holander, 52, Akalla, handlar i Barkarbystaden:

– Eftersom vägen ska gå genom tunnel upplever jag att det kommer att bli mindre trafik utanför bebyggda områden. Mer orörd natur, rent generellt.

Vision. Så här ska Hjulsta trafikplats se ut när alla arbeten är klara. Foto: Trafikverket

Resan ska ta 15 minuter

Förbifart Stockholm sträcker sig mellan Kungens kurva i Huddinge och Häggvik i Järfälla.

Däremellan finns av- och påfarter på Lovö i Ekerö kommun, i Vinsta i Vällingby, i Hjulsta i Tensta och i Akalla i Kista.

Hela sträckan är 21 kilometer, varav 18 kilometer går genom tunnlar.

Första bedömningen var att förbifarten skulle öppna år 2026. Men det visade sig vara för optimistiskt. I dag är bedömningen att hela sträckan öppnas för trafik 2030. Sträckan Häggvik-Akalla-Hjulsta beräknas dock kunna öppna i förtid år 2026.

Hela projektet beräknas kosta 37,7 miljarder kronor. Det är 3,3 miljarder mer än vad Trafikverket först trodde. 

Källa: Trafikverket

Visa merVisa mindre