För att få godkänt i idrott ska högstadieelever klara att simma 200 meter bröstsim och 50 meter ryggsim.
På Kvarnbergsskolan, som är en högstadieskola, har man sedan förra läsåret valt att könsuppdela tillfällena när simkunskaperna testas.
– Vi har provat andra sätt då alla simmar samtidigt, men upptäckt att framför allt flickorna inte deltar eller "glömmer ombyte" för att de inte känner sig bekväma. För att de ska få godkänt i idrott har vi valt att testa det här sättet och vi har sett att det har blivit ett ökat deltagandet och fler betyg i idrott och hälsa, säger Sofia Soc, skolans rektor.
Hon fattade beslutet efter att idrottslärarna berättat hur det såg ut. När det gäller simskola för elever som inte kan simma är det inte uppdelat.
Gäller fyra tillfällen
Enligt skollagen får man inte bedriva könsuppdelad undervisning regelmässigt över tid, men det kan göras i vissa moment i ett ämne så länge undervisningen är likvärdig.
– Det finns ett visst utrymme att göra undantag. Det här handlar om fyra tillfällen under högstadiet. Jag vet att vi får göra så här enligt skollagen och det är effektivt för att få flickor att delta, säger Sofia Soc.
Om flickor känner sig obekväma, borde ni då inte jobba på andra sätt för att motverka det?
– Vi har ett uppdrag att jobba med allas lika värde och mot diskriminering och det är ett ständigt pågående arbete. Men just i det här fallet går det inte, deras självkänsla är vad den är när det gäller att visa sig i baddräkt i en simhall.
När det gäller elever som inte identifierar sig som varken flicka eller pojke får de individuell undervisning.
Oppositionsrådet: "Stort signalvärde"
Oppositionsrådet Hampus Holmgren (M) har reagerat starkt på det här.
– För oss är jämställdhetsarbetet inte förhandlingsbart. Skolan är en plats där barn bygger värderingar för resten av livet. Det spelar ingen roll om de bara är enstaka tillfällen, det har ett väldigt stort signalvärde, säger han.
Oppositionen; M, L, KD och DP har tillsammans lagt ett initiativ i grundskolenämnden där de föreslår att man ska kartlägga om det förekommer könsseparerad undervisning i Huddinge.
– Det kan finnas olika skäl som kläder, sexuella trakasserier eller religiösa skäl och vi vill kartlägga bakgrundsfaktorerna till sådana här beslut för att kunna sprida kunskap om alternativa metoder om hur man kan öka närvaron på simundervisningen, säger Hampus Holmgren.