Ser framåt. Daniel och Noél på Ulriksdalsskolan har lärare respektive arkitekt som drömyrke. Men även politiker. De som bestämmer borde lyssna på eleverna mer, tycker de. "Om de vill förbättra skolan så borde de komma hit och prata med oss och få feedback på sina förslag", säger Daniel. Foto: Mikael Andersson

"Fler lärare och bättre skolmat behövs"

Mer pengar, lugna klassrum och krav på lärarleg – så vill politikerna höja resultaten i Solnas skolor. Men vad tycker eleverna själva är viktigt? Vi träffade Daniel och Noél på Ulriksdalsskolan.

  • Publicerad 08:15, 18 jun 2022

Det kan låta väldigt mycket i stora klasser, och det är större risk att någon blir utanför

Det är en av terminens sista dagar på Ulriksdalsskolan. Uppspelta elever i korridorerna och i personalrummen lägger lärarna sista handen vid betygen.

Daniel Mebrahtu går i nian, Noél Ekman Fernandez i sjuan. Båda gillar sin skola och trivs, även om det kan vara en del stress kring betygen.

Sammanhållningen i klasserna är god, säger de.

– I nian har det varit väldigt bra stämning, alla är med alla. I sexan var det rätt stökigt, då var vi 30 i klassen och det blev mycket grupperingar. Men förra året lämnade ganska många, bytte till Raoul Wallenberg eller någon annan skola. Vi är 20 nu och det är nog ganska lagom, säger Daniel.

Noél instämmer.

– Det kan låta väldigt mycket i stora klasser, och det är större risk att någon blir utanför.

Vad är viktigt för att ni ska lära er saker på lektionerna?

– Bra genomgångar så att man hänger med och vet vad som förväntas av en. Det känns som att vissa lärare är väldigt stressade, de har många klasser, säger Noél.

– Jag lär mig bäst genom att prata med andra. Vi har en väldigt bra lärare i historia som fokuserar på diskussioner. Jag tror man kan jobba mer så, även på matten som många tycker är svår, som att lösa ekvationer och problem i grupp. Det är viktigt för framtiden att kunna, säger Daniel.

– Jag tycker att det var enklare att sitta med papper och penna jämfört med dator som vi alltid använder nu. Det tar tid från lektionen att logga in och så, man blir ganska trött av all skärmtid, säger Noél.

Hur tycker ni att en bra lärare ska vara?

– Tuff men rättvis. Den måste kunna säga till elever som är stör. Särkilt vikarier kan ha svårt med det, de är inte alltid beredda på stök, säger Daniel.

Om ni var skolpolitiker i Solna, vad hade ni satsat på?

– Fler lärare, säger Noél.

– Större budget för skolmaten. Hur ska man lära sig något på tom mage? På fredagar brukar det vara gott, som taco eller hamburgare. Men ofta går man och köper mat på lunchen i stället för att äta i skolan. De vegetariska alternativen är inte bra. Pizzerian höjde priserna för att det kom så många elever, säger Daniel.

Läs politikernas svar: https://www.mitti.se/nyheter/sa-ska-fler-elever-i-solna-fa-godkant/repvfp!loOaQlgK0lV1HVCJiuKnwQ/

Snart sommarlov. Noél Ekman Fernandez och Daniel Mebrahtur trivs på Ulriksdalsskolan. Foto: Mikael Andersson

7 av 10 klarar sig

Ulriksdalsskolan är Solnas näst största skola med 820 elever. 68,9 procent av niorna får godkänt i alla ämnen (läsåret 20/21)

Behörigheten till gymnasiet ligger på drygt 86,5 procent, i nivå med kommunsnittet.

Källa: Skolverket

Visa merVisa mindre