Det är preliminära siffror från Stockholms stads kommunala gymnasieskolor som visar att andelen elever som klarade gymnasiet och tog sin examen i år ökade med två procentenheter jämfört med året, från 87 till 89 procent.

Detta trots att eleverna som tog studenten i juni hade pluggat helt eller delvis på distans sen mars 2020, alltså en mycket stor del av sin gymnasietid.

Lyft med lovskola

Dessutom ligger studenternas betygssnitt kvar på samma nivå som året innan på 15,9 poäng av 20 möjliga poäng.

Skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L) menar att en viktig förklaring till de goda resultaten är skolornas tydliga fokus på de elever som har gått sista året på högstadiet och på gymnasiet under pandemin. Bland annat fick gymnasietreorna för första gången möjlighet att gå i lovskola för att läsa upp underkända betyg.

https://www.mitti.se/nyheter/studenten-natnael-jag-ger-inte-bara-upp/repuei!0Vukw6F2vpYysE9B0svGJA/

Att så tydligt rikta in sig på avgångskullarnas resultat tycker Isabel Smedberg-Palmqvist att staden ska fortsätta med.

–  Vi förstod snabbt att vi behövde fokusera på dem för att de inte skulle behöva lida av läget på grund av pandemin och vi har under året fått upp ögonen för att det här kan göra stor skillnad. Jag tror att det här är ett arbetssätt som vi kommer hålla kvar vid, säger hon.

Varning för glädjebetyg

Även Skolverkets statistik pekar på att fler elever runt om i landet klarade gymnasiet i år, trots distansundervisningen.

Myndigheten har också granskat avgångsbetygen för elever som gick ut gymnasiet 2020 för att se om distansundervisningen den våren påverkade betygen. Den kartläggningen visade på en höjning av resultaten trots att många elever vittnat om att det har varit svårare att fokusera och få hjälp av läraren när de pluggat hemma.

https://www.mitti.se/nyheter/eleverna-om-distansaret-man-mar-battre-i-skolan/repucE!mcUbQk3XGDjBAcaNms6w/

Enligt Skolverket är den mest troliga förklaringen att lärarna varit mer generösa i sin betygssättning sedan distansundervisningen infördes.

"Resultat av ett långsiktigt arbete"

Lärarfacken har också varnat för att det har varit svårare att sätta korrekta betyg under pandemin, bland annat för att nationella prov har ställts in.

Men Isabel Smedberg-Palmqvist ser ingen risk att några glädjebetyg ligger bakom de goda resultaten för stadens gymnasieskolor.

–  Nej, jag har fullt förtroende för att de lärare vi har sätter korrekta betyg. Det finns inget som indikerar det. Jag är övertygad om att det här är resultat av ett långsiktigt arbete, säger hon.