Foto: Mostphotos/Louise Kristoffersson

Firma felfakturerade för 170 000

Hemtjänstföretaget tog betalt för för drygt tre månaders jobb som aldrig utförts. När kommunen upptäckte det krävdes pengarna tillbaka och kontraktet hävdes. Men ägaren vill fortsätta, nu i nytt bolag.

  • Publicerad 12:23, 15 feb 2021

I höstas upptäckte kommunen att ett hemtjänstföretag i Vallentuna hade saltat sina fakturor, och det rejält.

I december krävde kommunen därför tillbaka 170 000 kronor för drygt 500 timmars arbete som aldrig hade utförts.

Nytt bolag

Men ägaren vill fortsätta driva hemtjänst.

Hen har nu ansökt hos Ivo, inspektionen för vård och omsorg, om att få göra det i ett nytt bolag

Inspektionen ser allvarligt på de felaktiga fakturorna och har kommit fram till att ägaren är olämplig.

Misskött ekonomi

Utöver den uppdagade felfaktureringen visar utdrag från kronofogden att ägaren även misskött sin privatekonomi.

Därför avslås ansökan.

Underleverantör och misstag

Ägaren erkänner att det blivit fel men försvarar sig med att det var en underleverantörer som i det ena fallet utförde arbetet. I det andra fallet ska felet ha uppkommit oavsiktligt.

Ivo anser dock att bolaget ändå har ansvar för att fakturorna är korrekta.