Kedjorna med finburgare ploppade upp överallt men med pandemi och skyhög inflation har många av de gått i konkurs eller rekonstruktion.

När Mitt i frågar folk på stan är åsikterna blandade. Vissa är mätta på hamburgare och äter hellre någon annanstans, andra älskar kedjorna och skulle bli ledsna om de försvann.

Men alla är överens om en sak – det är svåra tider och folk söker sig till billigare alternativ.

Stängt ned restauranger

Redan förra året ansökte Phil’s Burger om rekonstruktion för 13 restauranger. Sedan dess har även Bores fått stänga flera ställen, precis som Tugg. I ett mejl till Mitt i skriver Peder Skaj, etableringschef för Phil’s Burger, att rekonstruktionen har gett goda effekter. De har stängt ned de restauranger som inte bedömts löna sig framåt och ser potential i de som finns kvar.

Nu har en annan välkänd kedja, Babas Burgers, gått samma öde till mötes och begärt en företagsrekonstruktion.

– Vi har många framgångsrika och lönsamma restauranger, framför allt i förorter till Stockholm, men under pandemin har vi valt att expandera även utanför våra kärnområden. Tyvärr har inte vissa restauranger levererat de resultat som vi förväntat oss, skriver Simon Sauma, operativ chef, i ett mejl.

Utmaningarna är kraftigt ökade råvarukostnader och hyresavgifter i samband med inflationen. Dessutom ser Babas förändrade beteenden och vanor hos kunder som en följd av pandemin.

Nu ser kedjan över om någon restaurang i Stockholm behöver stängas ner, men ingenting är bestämt ännu.

I en återvändsgränd

Richard Tellström är expert på matkultur och måltidshistoria. Han säger att när finburgaren kom under 90-talet var den innovativ och kreativ. Den slog ut parisaren, en pannbiff på stekt bröd med stekt ägg, och sedan dess har den gjorts i många varianter. Linsburgare, quornburgare, baconburgare, hampaburgare, getostburgare och så vidare.

Även tillbehören har utvecklats genom åren. Picklad rödlök, tryffelmajonnäs och brioche bröd har i dag en självklar plats på menyn.

– Men nu har finburgaren hamnat i en återvändsgränd, säger Tellström.

Richard Tellström tror att vedugnspizza eller asiatisk streetfood är nästa trend.

Richard Tellström tror att vedugnspizza eller asiatisk streetfood är nästa trend.

Thomas Szendrö

Passar inte cocktails

Det finns många orsaker till det, menar han. Den är inte kreativ eller överraskande längre, den är lite för stor som måltid och kanske är den inte "dekadent nog" för en utekväll. Efter pandemin, i och med att fler jobbar hemifrån, umgås vi på ett nytt sätt, enligt Tellström.

– Förut var det lätt att gå ut efter jobbet eftersom alla var på samma plats. Nu kanske man unnar sig att gå ut en kväll med sina kollegor och då dricker man cocktails.

Det är just det som kommer hota finburgarna tror Tellström – cocktails.

– Då måste man äta något som matchar det. Kanske är det så att en bit pizza just nu är mer innovativ. Då tänker jag vedugnspizzor och delikatesspizzor. 

Även asiatisk, kinesisk och koreansk streetfood kan bli nästa snabbmatstrend, tror han.

Men vad ska burgarkedjorna göra om de vill fortsätta servera hamburgare?

– Nya smaker och nya förpackningar. Kanske kan du få tre olika hamburgare i stället för en stor, säger Tellström och fortsätter:

– Men sedan är det så att inga matkoncept varar för evigt.

Frågan på stan: Brukar du äta finburgare?

Karin Berggren.

Karin Berggren.

Tom M Kronestedt

Karin Berggren har ätit på Bastard Burgers några gånger men inte på de andra kedjorna.

– Det kommer för mycket av samma sak. Det är typiskt svenskt. Så fort ett koncept fungerar så gör man samma sak om och om igen.

Hon tror att bakgrunden till kedjornas nedgång är en blandning av att man har tröttnat på burgare och lågkonjunkturen. Det är för dyrt att äta finburgare.

– Jag tror folk tycker det är kul med små kedjor men när de blir för stora tappar folk intresset.

Alessandro Di Palma.

Alessandro Di Palma.

Tom M Kronestedt

– Köper du en måltid på McDonalds eller på en finare burgarrestaurang är det inte så stor prisskillnad med tanke på kvalitén du får. Det kanske är 30 kronors skillnad. Så då väljer jag det som är bättre kvalité, säger Alessandro Di Palma.

Att kedjorna öppnar nya restauranger runt om i stan tror han kanske inte att de vinner någon försäljning på.

– Men det är väl deras strategi för att bli större. Genom att täcka mark syns de överallt och gör reklam för sina restauranger även i andra områden. Det är nog smart.

Ali Yildiz.

Ali Yildiz.

Tom M Kronestedt

Ali Yildiz har aldrig ätit på någon av finburgarkedjorna. Om han köper mat ute går han hellre till en korvkiosk.

– Det är alldeles för dyrt. Man kan handla hur mycket som helst för 120 kronor.

Han berättar att han lagade hamburgare hemma i går.

– Med grönsaker, svamp och gott kött. Det blev mycket billigare så varför skulle jag gå till en restaurang?