Den senaste tiden har många reagerat på lastbilarna som dumpat snö vid Norr Mälarstrand. Enligt trafikkontoret finns det inte plats för ytterligare snöfall så snön måste bort.

https://www.mitti.se/nyheter/arets-snorojning-har-fatt-stockholmare-att-ryta-ifran/repuat!cUKZznXYM1K9@sIq6yTwIA/

Men i innerstan finns inga lämpliga upplagsplatser, som det gör i ytterstan.

Därför stjälps snön ner i vattnet- något staden haft dispens av länsstyrelsen att göra de senaste 15 åren på fyra platser: Norr Mälarstrand, Blasieholmen, Värtahamnen och Stadsgården.

Snötippningen är det minst dåliga från miljösynpunkt, enligt trafikkontoret. Det hade varit sämre att exempelvis köra ut snön från innerstan med lastbilar.  

– Varje gång vi tar beslut om snöutlastning, som vi bara gör i undantagsfall, så har vi konsulter som gör kontinuerliga provtagningar för att säkerställa att gränsvärden för föroreningar underskrids, säger Jarina Edlund, enhetschef gatudriftsenheten på trafikkontoret.

Men det är inte bara snö som åker ner i vattnet. Enligt trafikkontoret ska entreprenörerna städa gatorna och ta bort skräp som finns i snön innan den dumpas. Men när Mitt i är på plats kan man med bara ögat även se en bigbag ligga och flyta bland massorna.

Det verkar ju uppenbarligen åka med annat än snö också, behövs fler kontroller?

– Vi anpassar provtagningen till hur mycket snö som tippas för att få representativa prover. Ja, det kan bli aktuellt med en utökad kontroll av föremål i snön för att motverka att de hamnar i vattnet, svarar Jarina Edlund.

Vad säger du till dem som oroas över dumpningen?

– Vi gör kontinuerliga prover och ser att de halter av metaller och andra föroreningar som finns i snön understiger med väldigt, väldigt stor marginal det som är tillåtet enligt lag. Det är inget som är farligt i sig, däremot ser det inte så trevligt ut. Men vi måste tänkta på framkomligheten och trafiksäkerheten framför estetiken. 

Nu har trafikkontoret ansökt om att få fortsätta kunna tippa snö i vattnet i fem år till, max 800 000 kubikmeter om året. Dessutom vill Stockholms Hamnar tippa ytterligare 100 000 kubik vid behov.

Trafikkontoret samarbetar med andra städer och studerar andra metoder, som att smälta snö med elverk. Men i dagsläget finns ingen bättre metod, enligt trafikkontoret.

Men Fredrik Johansson, grundare till ideella organisationen Rena Mälaren som rensar bottnarna på skräp, är kritisk till det uttalandet och menar att det måste gå att hitta alternativ. Han nämner Oslo där snömassor renas på en pråm.

– Det är en pengafråga, men vi måste väl ändå vara villiga att ta det framför att förgifta våra vatten? Men det krävs att någon verkligen vill göra en förändring, säger han.

Även om Luhr, precis som trafikkontoret, uppger att det är den minst dåliga lösningen ur miljösynpunkt reagerar hon starkt på att även annat skräp åker med i djupet.

– Det är helt oacceptabelt. Det är inte rimligt att så stort skräp som byggpåsar följer med. Där har något gått fel. Men det finns även annat skräp, som cigarettfimpar, godispapper och annat som är svårare att sortera bort, säger hon.

– Vi investerar massvis för att förhindra utsläpp och rena våra vatten. Även om den här snötippningen under en-två veckor per år är en pytteliten del av alla utsläppskällor som finns så är det provocerande. Det blir kontraproduktivt.

Miljö- och hälsonämnden kommer ändå säga ja i sitt remisssvar till fortsatt dumpning. Men Luhr tycker att det nu måste till en ny undersökning av andra lösningar.

– Vi behöver sätta oss ner och fundera ut vad som kan fungera i Stockholm, snarare än att försöka kopiera vad någon annan gör. Vi måste hitta bättre sätt, det här är inte en långsiktigt hållbar lösning, säger hon.

– Vi ser ett behov av att frågan utreds brett och det tar vi nu vidare inom staden.