Centrum

I Göteborg bor blott två procent av invånarna i själva stadskärnan – att jämföra med Stockholms tolv procent och Malmös åtta.

– Förtätning är ett mål som Göteborg behöver prioritera högt. Det kommer att krävas flexibilitet, både från kommunen och näringslivet, för att nå dit. Kommunen kan exempelvis undanröja hinder i form av detaljplaner som är tagna i en annan tid med andra förutsättningar, säger Linda Siverbo, näringspolitiskt ansvarig hos Fastighetsägarna GFR.

Nyligen presenterade Fastighetsägarna och Göteborgs Citysamverkan rapporten Cityindex. Den visar föga överraskande att besöksflödena till stadskärnan dalade när pandemin slog till. Mellan mars och december 2020 minskade besöksnivån i snitt med 62 procent jämfört med motsvarande period 2019.

Udner åren har stadskärnorna lockat tillbaka många besökare, men nästan var femte saknas. Fram till april i år pendlar flödesnivån runt 18 procent färre besökare än motsvarande period 2019.

Kultur och upplevelser

Samtidigt, i takt med att räntor, elpriser och inflationen stiger urholkas hushållens köpkraft. En tunnare plånbok får också hushållen att prioritera om – man handlar färre varor eller varor i lägre prisklasser. Och när ekonomin blir tuffare spenderas än mindre pengar på traditionell shopping.

En tydlig trend är att man lägger en allt större del av pengarna på kultur och upplevelser.

– För att öka attraktiviteten i stadskärnan finns det mycket som fastighetsägare och andra aktörer i centrum kan göra. Människor söker möten och upplevelser i centrum. Vi måste låta kulturen ta plats och göra det möjligt för nya sorters upplevelser och aktiviteter. Många goda exempel på det finns i Göteborg och mer kan det bli, säger Linda Siverbo.

Som "goda exempel" nämner hon bland annat det arbete som centrumorganisationerna Innerstaden GBG och Avenyföreningen bedriver.

– Det tar sig uttryck bland annat i upplevelsen av platsen, exempelvis julbelysningen som föreningen äger, förvaltar och sätter upp och tar ned. Men också med olika event och aktiviteter som arrangeras i stadskärnan, både föreningarnas egna och andra aktörers.

Satsa på det lokala

Att satsa på det lokala, det som är unikt för Göteborg, är en viktig del för att fortsätta locka besökare menar Henrik Olsson, Cityledare vid Göteborg Citysamverkan:

– I tider av osäkerhet är det ännu mer angeläget att arbeta tillsammans i stadskärnan. I samverkan kan vi skapa trygga och välkomnande miljöer som erbjuder ett varierat utbud och upplevelser som tar avstamp i stadskärnans unika förutsättningar.