Sedan januari 2020 har västra delen av Hornsgatan varit en miljözon klass 2. Den 1 juni i år skärptes kraven vilket gör att dieselfordon med utsläppsklass Euro 5 förbjuds.

Nu är det bara de som klarar kraven för Euro 6 som tillåts.

Det gör att en tredjedel av de dieselfordon som tidigare kunnat köra där inte längre får det.

– Ju färre dieselbilar på stadens gator, desto bättre. Föräldrar som promenerar med sina barn i Stockholm ska inte behöva oroa sig över hälsovådlig luft, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), i en kommentar.

https://www.mitti.se/nyheter/miljozonen-gjorde-luften-pa-hornsgatan-lite-battre/repuca!MkhKqsywzZA7aSbU4cydeA/

Rörliga miljözoner

I årets budget har majoriteten även öppnat för att införa dynamiska miljözoner, som ska kunna aktiveras på gator där gränsvärden tidvis överskrids.

– Det handlar om miljözoner som bara träder i kraft under dagar då luften är tillräckligt dålig. Digitala skyltar skulle kunna tala om för bilisterna om miljözonen gäller eller ej.

När kan de dynamiska zonerna bli aktuella?

– Stockholmstrafiken har inte haft ett normalår sedan 2019, eftersom invånarnas resmönster förändrades under pandemin. Vi följer trafikutvecklingen efter corona för att se hur den kommer att påverka luftkvaliteten framåt.

Gällande miljözonen på Hornsgatan har en invändning varit att bilister i högre grad väljer att köra på kringliggande gator.

Har trafiken på gator i närheten ökat?

En utvärdering från 2020 visar en ökning med sju procent på Lundagatan. På andra närliggande gator har vi inte sett någon ökning. Men även de här siffrorna är svåra att förhålla sig till, på grund av corona.

Finns det en risk att det ökar ännu mer på Lundagatan när kraven skärps?

– Det är möjligt att det här kommer att ge en liten ökning, men utifrån vad vi vet sedan tidigare handlar det troligtvis om en marginell förändring.