Centrum

Det råder kapacitetsbrist i buss- och spårvagnstrafiken i centrala Göteborg.

Flaskhalsar vid Brunnsparken och Drottningtorget förhindrar att nya linjer och turer sätts in. Dessutom är många spår föråldrade och kräver mycket underhåll.

Ett alternativ för att avlasta trafiken är den så kallade Allélänken. En lösning som politikerna nu har beslutat att låta tjänstemännen titta närmare på.

– Det blir en genare väg från hållplats Hagakyrkan vidare via bland annat Gamla Ullevi till Åkareplatsen. Resenärerna kan nå centrala stan snabbt men undviker flaskhalsarna, säger Viktor Hultgren, samhällsplanerare, stadsbyggnadsförvaltningen.

Förändring. Spåren planeras på Parkgatan vilket innebär att all biltrafik flyttas över till Nya Allén som blir dubbelriktad.

Förändring. Spåren planeras på Parkgatan vilket innebär att all biltrafik flyttas över till Nya Allén som blir dubbelriktad.

Privat

Allélänken. Sträckan från Hagakyrkan till Åkareplatsen

Allélänken. Sträckan från Hagakyrkan till Åkareplatsen

Bilar och träd påverkas

Allélänken innebär spårväg i Parkgatan och att dagens biltrafik flyttas över till Nya Allén som föreslås bli dubbelriktad.

– Det finns bra utrymme att lägga spårväg där, givet att man tar bilkörfält i anspråk. Det betyder lite sämre framkomlighet för bilar jämfört med nuläget.

Träd i området kan också vara i farozonen.

– Det finns en risk men hur stor påverkan och hur många träd som berörs vet vi inte i dag. Det går kanske att anpassa hur man lägger spåren. Vi kommer att titta närmare på det i genomförandestudien.

Operalänken är ett annat spårvagnsprojekt som har varit uppe för diskussion. Men bedömningen från förvaltningen är att sträckan inte skulle ge samma goda effekt som Allélänken.

– Vi såg risker med att Operalänken kunde skapa nya flaskhalsar. Men vi tror samtidigt att man kan bygga en första etapp av den ganska smidigt.

Det kommer dröja innan spårvagnarna rullar i allén. Först ska en ny detaljplan och genomförandestudie godtas. Därefter måste politikerna ge tummen upp för hela projektet.

– En byggstart kan kanske ske om sex till sju år om allt faller på plats, siar Viktor Hultgren.

Viktor Hultgren, samhällsplanerare, stadsbyggnadsförvaltningen, Göteborgs stad.

Viktor Hultgren, samhällsplanerare, stadsbyggnadsförvaltningen, Göteborgs stad.

Privat