Solen strålar utanför Upplands-Brogymnasiets transportprograms lokaler i Brunna industriområde. Bästa vännerna och tillika skolkamraterna Alva Grimefjäll och Alice Bäckryd smiter ut en stund från en lektion i arbetsmiljö i transportbranschen.

De tycks inte alltför besvikna att få en paus från studierna för att visa sina epa-traktorer som står på skolans parkering.

Även om killarna är i dominans på utbildningen blir tjejerna fler, bland förstaårseleverna är det nio tjejer årskullen där Alva och Alice går.

– Jag har alltid varit intresserad av transport och att gå här, jag har flera i släkten som kör lastbil, så det har alltid varit självklart för mig, säger Alice Bäckryd.

Alice Bäckryd och Alva Grimefjäll tycker att högre krav ska ställas på de som vill köra epa, men att höja åldersgränsen är inte rätt väg att gå.

Alice Bäckryd och Alva Grimefjäll tycker att högre krav ska ställas på de som vill köra epa, men att höja åldersgränsen är inte rätt väg att gå.

Stefan Källstigen

Framtid på vägarna

Transportintresset finns även med på fritiden i form av egna epa-traktorer. Både Alice och Alva har kört sedan de fyllde 15 år. I år fyllde båda tjejerna 17.

– Alltså det är ju liksom frihet att ha en bil, speciellt på vintern, att kunna ta sig till platser lättare. Det är också någonting med hela kulturen, att umgås med kompisar och man har samma intresse, säger Alice.

Alva Grimefjäll och Alice Bäckryd uppskattar friheten med att kunna köra epa. Man behöver inte alltid be mamma och pappa om skjuts, konstaterar dem.

Alva Grimefjäll och Alice Bäckryd uppskattar friheten med att kunna köra epa. Man behöver inte alltid be mamma och pappa om skjuts, konstaterar dem.

Stefan Källstigen

Alva Grimefjäll tillägger en viktigt del i friheten:

– Man slipper fråga mamma och pappa om skjuts. Du kan skjutsa dig själv helt enkelt. Du slipper passa tiderna. Det är bara att åka liksom.

EU:s planer för epa

EU har tagit beslut om att skärpa reglerna gällande A-traktorer, eller epa som många säger i mer dagligt tal. Detta i syfte att öka trafiksäkerheten på vägarna runt om i Europa. Nu väntar slutförhandlingar i EU:s ministerråd om hur reglerna ska uppdateras.

Både Alva och Alice har god koll på detta och det är framförallt därför vi ses. Vad tänker unga människor som kör epa om att åldersgränsen ska höjas från 15 till 16 år, och hastigheten från 30 till 45 kilometer i timmen? 

Inne i epan är utsmyckningen en viktig del.

Inne i epan är utsmyckningen en viktig del.

Stefan Källstigen

– Att höja åldersgränsen till 16 år är ingen bra idé. Eftersom ungdomar som bor på landsbygden får svårare att ta sig till ställen. Sen har många suttit och väntat på att bli 15 och få köra och sådär, säger Alva Grimefjäll.

Men finns det inte en massa trafikfarliga 15-åringar som man slipper på vägen då?

– Jo, det tycker jag absolut. Men jag tycker att man ju absolut kan ha en bredare utbildning för att få ha körkortet, säger Alice Bäckryd.

Så som det ser ut nu skriver man ett teoriprov och därefter kör man upp på en moped, även om man sedan direkt sätter sig bakom ratten i en epa, förklarar tjejerna.

– Det är rätt stor skillnad på en moped och en bil. Den är längre, större och har fler speglar, säger Alva Grimefjäll.

Det är tydligt att tjejerna är väldigt nära vänner, flera gånger avslutar de varandras meningar. Alice bryter in igen och fyller i Alvas tanke:

– Det är stor skillnad. Så jag tycker bredare utbildning men att man kan hålla kvar åldern vid 15 år.