Det kommer larmrapporter om sjunkande läsförståelse hos barn och unga i Sverige. En orsak, enligt forskarna, kan vara att färre elever läser långa och sammanhängande texter.

Hur får man då barn att släppa mobilen och dyka ner i en bok?

Jo, man anmäler dem till en tävling som går ut på att läsa så många minuter som möjligt under en viss tid. Det gjorde i alla fall Hanna Persson, lärare för 4A på Väsby skola. Resultatet blev 703 lästimmar på 22 elever!

Utöver lästa minuter fick lärarna skicka in motivering till juryn om hur man arbetat med läsning samt hur utvecklingen gått för klassen.

När inte lästimmarna räckte till förstapriset lyckades klassen ändå ta hem juryns pris Årets läsresa.

– Det har varit jättekul att vara med och tävla. Och vinna så klart, säger Alema när Mitt i kommer och hälsar på en snöblöt måndag.

När vi kliver in i klassrummet, över "tyst tröskel", vänds 44 spända ögon mot oss. Och i varje skolbänk ligger minst en bok. På tavlan längst bak i klassrummet skriver de upp böcker de läst.

Klasslärare Hanna Persson och Oliver på Väsby skola.

Klasslärare Hanna Persson och Oliver på Väsby skola.

Stefan Källstigen

Läser mer hemma

En som har börjat läsa mer hemma efter tävlingen är Oliver.

– Jag har läst om Stickan, som var ganska mobbad och rädd. Jag gillar mer att läsa nu.

Amela gillar mest läskiga böcker.

– De är spännande och man vill veta vad som händer. Jag gillar "Skogens systrar".

Khatanzaya gillar också spännande böcker och älskar att rita.

– Det har varit kul med vårt läsprojekt, där man fått läsa några meningar var högt.

Azim tycker inte att det spelar så stor roll vad man läser.

– Nu har jag läst Naruto, den var helt okej. När man läser lär man sig nya saker.

Lärare Hanna berättar att de började tävlingen med ett besök på biblioteket i Messingen.

– Där fick eleverna en genomgång av olika typer av litteratur, både när det kommer till genre, men även till mängden text som kan variera i olika böcker.

Klass 4A på Väsby skola har vunnit pris för årets läsresa i Den stora läsutmaningen. Med tolv modersmål i klassen har de verkligen haft en utmaning, men alla är eniga: "Vi har börjat läsa mer efter tävlingen."

Klass 4A på Väsby skola har vunnit pris för årets läsresa i Den stora läsutmaningen. Med tolv modersmål i klassen har de verkligen haft en utmaning, men alla är eniga: "Vi har börjat läsa mer efter tävlingen."

Stefan Källstigen

Både tyst och högt

Klassen har sedan fått läsa i skolan, både tyst och högt. De har lärt sig att stanna upp och fråga om det är något ord de inte förstår, tipsat varandra om böcker och kanske höjdpunkten: att ligga på kuddar i klassrummet och läsa.

– Många av eleverna har ett annat modersmål än svenska, vilket ju är en extra utmaning. Vi har tolv modersmål i klassen, utöver svenska. Men de som haft det tuffare med läsningen har kunnat läsa böcker med mycket bilder, berättar Hanna.

Hon tycker det svåra är att inte värdera vad eleverna läser.

– Det viktiga är att de läser. Då är även böcker på modersmålet okej för att komma i gång med läsningen. Och det finns många spännande böcker som är uppbyggda som serietidningar, vilket kan vara lättare för en ovan läsare.

En av favoritböckerna.

En av favoritböckerna.

Stefan Källstigen

På ryggen på Hannas grå hoodie står det "Väsby skola – en läsande skola".

– Vi satsar på läsning annars också och Väsby skola har valt att profilera sig som en läsande skola. Det är en modell som betonar betydelsen av att hela skolan är med och stärker läskunnigheten. 

Längre fram i vår ska klassen njuta av sitt pris: Tåg till Linköping och besök på Lasse-Majas detektivhus.

Och de är entusiastiska.

– Jag har inte läst Lasse-Maja, men det blir kul ändå, säger Azim förväntansfullt.