Trängsel. När barn och unga ska till eller från skolan blir det ofta fullt på 179:an. Det är roten till problemen som rapporterats om, anser många som Mitt i pratat med. Foto: Claudio Britos

Efter larmrapporterna om 179:an: Resenärer kräver fler avgångar

Efter larmrapporterna om situationen på busslinje 179, framför allt vid Kista busstorg, har många reagerat. För få avgångar som tvingar till trängsel och frustration är det som gör situationen ohållbar, menar resenärer.

  • Publicerad 09:09, 16 dec 2021

Det en mörk tisdag i mitten av december. Det regnar ute, och blåser kallt in på busstorget i Kista. En mamma står och väntar på buss 179 med en barnvagn i ena handen, och en liten pojkes hand i den andra. Hon ska hem till lägenheten i Rinkeby, berättar hon, efter att ha varit och handlat i gallerian.

– Det är nästan alltid svårt att komma på vid den här tiden, framför allt om du har barnvagn. Folk tränger sig in genom bakdörrarna, ibland kommer man inte med utan får vänta till nästa avgång, säger mamman, som vill vara anonym.

Hotfulla situationer

För ett tag sedan rapporterade vi om stora problem med just busslinje 179. Både SL och Arriva, som bemannar bussarna, larmade om ohållbara situationer för både resenärer och personal, framför allt kopplade till påstigning vid Kista busstorg och på sträckan förbi Rinkeby och Tensta.

Bussförare och andra som arbetar ombord eller omkring bussarna hade vittnat om stora mängder plankning och hotfulla situationer när de försökt säga åt folk att visa biljetter eller avvisa tjuvåkare. Ibland hade till och med våldsamma händelser inträffat, berättade Kenny Bungss, säkerhetschef på Arriva, och Kristoffer Tamsons (M), trafikborgarråd och SL:s ordförande.

Stationen och sträckan sticker ut som den mest drabbade i hela regionen av just otrygghet och dålig arbetsmiljö, i interna undersökningar. SL meddelade också att man vill genomföra en kontrolloffensiv på platsen, tillsammans med polisen och ordningsvakter.

Läs även: "Larmet: Problemen på 179:an värre än någonsin"

Kista Busstorg. Foto: Claudio Britos

För få avgångar

Efter rapporteringen har många hört av sig till Mitt i, eller kommenterat artiklarna online. Folk har både uttryckt igenkänning över situationen på bussarna, men också en frustration: "Varför sätter inte SL in fler avgångar, när det är så trångt?" och "Det är klart folk tvingas planka, när det är så dyrt med SL-kort".

Hagi Farah, som bor i Rinkeby, är trött. Han och flera andra från området har uppmärksammat problemen med buss 179 i många år, säger han, men menar att de inte fått något gensvar från SL.

– Arriva säger att det främst är unga killar, skolelever, som plankar och tränger sig. Och ja, det kan stämma. Vi har hundratals barn och unga här i Rinkeby och Tensta, vars enda alternativ är att ta bussen till och från skolan. Våra barn måste kunna komma hem. Och så har vi kanske ännu fler som är beroende av bussen för att ta sig till sina arbeten. Ändå, trots år av trängsel och klagomål, har fortfarande inget hänt, säger Hagi Farah.

Han tror att problemen som rapporteras om grundar sig i att det är för få avgångar på sträckan.

– Folk tränger sig på för att komma till skolan, eller för att komma hem. Det uppstår frustrerade situationer eftersom människor är stressade. Vi har försökt föra dialoger med SL om det här, men de ignorerar oss, och sedan går de ut och svartmålar de Järvabor som åker med bussen som skurkar i stället, säger han.

Hagi Farah. Foto: Kerstin Gustafsson

Trängsel under pandemin

Mitt i har genom pandemin rapporterat om att just linje 179 varit enormt drabbad av trängsel, trots avrådan från att åka kollektivt. I september i fjol vittnade loggarna från bussen till exempel om att förarna larmade om trängsel 424 gånger under en vecka.

Enligt SL kunde man då inte göra något åt situationen, eftersom det inte finns plats för tätare avgångar i gaturummet. Något Hagi Farah ställer sig kritisk till.

– Det är inte hela sträckan som är drabbad, utan framför allt den mellan Kista, Rinkeby och Tensta, och framför allt under tiderna när barn och unga ska till eller från skolan. Man skulle kunna sätta in bussar bara på den sträckan och under vissa tider, inte på hela linje 179. Det är en helt annan sak.

Han fortsätter:

– Det hela är ironiskt, också. För vilka är det som kör bussarna och drabbas av det här på sitt arbete? Jo, det är folk från våra områden. Och vilka är det som är beroende av bussarna och drabbas av trängseln, stöket och att inte ens komma med på vissa avgångar när man har bråttom? Jo, också vi. Att problemen fått fortgå så länge är typiskt, det är ofta så när de drabbar just Järva, man bryr sig inte riktigt, vi glöms bort.

"Förstår inte vad poliser skulle göra"

Mamman med barnvagnen kom på nästa avgång av 179:an, men ett trettiotal andra blev kvar på torget när dörrarna stängdes.

Precis som rapporterat trängde sig många på genom bakdörrarna, utan att visa biljett. Bussföraren gjorde några uppgivna utrop i högtalaren och uppmanade folk att gå in genom framdörren, men utan lycka.

En man i 35-årsåldern drar jackan tätare kring sig. Han var en av de många som köat till bussen, men som inte lyckades komma med.

– Ja, det är ofta så här, särskilt runt den här tiden. Jag förstår dock inte riktigt vad poliser, fler kontrollanter och ordningsvakter ska göra åt det här, det är inte det som är problemet. Folk plankar genom bakdörrarna för att komma på bussen, unga kommer i gäng från skolorna och vill åka tillsammans, men jag har aldrig upplevt något våld eller så. Folk är mest bara arga och frustrerade, säger han.

Linje 179

Linje 179 avgår från Kista busstorg var femte minut under rusningstrafik.

Den börjar sin resa vid Sollentuna station och går bland annat via Kistahöjden, Kista busstorg, Rinkeby centrum, Tensta centrum, Sotingeplan, Spånga station, Svandammen, Vinsta gård och Vällingby (och tillbaka samma rutt).

Det är mellan Kista, Tensta och Rinkeby som de största problemen rapporteras från bussen.

Enligt SL har linjen fler än 5 000 påstigande resenärer just i Kista, dagligen. Under pandemin sjönk siffran till ungefär 4 500, en minskning med 10 procent, medan resandet i resten av kollektivtrafiken sjönk med 50 procent i snitt.

Visa merVisa mindre