Det luktar fortfarande brandrök på Magnegatan i Valsta. I närheten av garaget står två väktarbilar och det är avspärrat. Vid infarten står en polis med en kamera på stativ och fotograferar skadorna. Den tekniska utredningen har påbörjats i det som polisen har rubricerat som mordbrand.

I branden för ett par veckor sedan skadades 200 bilar, de flesta av dessa blev helt utbrända.

– Där inne är det helt utbrunnet, det är bara skelett av bilarna kvar, säger Bo Sundberg från Sollentunapolisen som ingår i den grupp som leder arbetet med utredningen av branden.

Stor skada i betongen

Det är inte bara bilarna som har tagit skada. Även byggnaden är skadad av värmen och betongen har spruckit på flera ställen. Flera bilar som stod utomhus på övervåningen fattade också eld, och ett förråd tillhörande Sigtunahem.

Vad som startade branden har polisen inte något svar på i nuläget.

– Det är en svår utredning som är rubricerad som mordbrand. Vi måste utgå från det värsta och jobba oss vidare därefter. Men det kan vara vad som helst, något elfel från en bil eller så, säger Bo Sundberg.

För tillfället har kommunen låtit boende som hade parkering där stå vid Midgårdsbadet. Vad som händer långsiktigt är inte klart. Klart är att garaget är i så dåligt skick att hela byggnaden ska rivas.

Inga personskador

Det är Sigtunahem som äger garaget och de är tacksamma att inga människor skadades i branden.

– Många av våra hyresgäster hade bilar parkerade i garaget, vilket både drabbar ekonomiskt och försvårar vardagen. Vi försöker att stötta och hjälpa våra hyresgäster på de sätt som vi kan och har rutiner på plats för koordination och samarbete med försäkringsbolag, kommun och myndigheter, säger Göran Pettersson på Sigtunahem.

När den tekniska utredningen är klar och innan byggnaden kan rivas kvarstår en hel del logistik.

– Vi ett stort antal skadade bilar som ska forslas bort innan vi kan börja riva parkeringsgaraget. Det är viktigt att påpeka att det råder stor rasrisk vid garaget efter branden, och att det är förenat med livsfara att vistas innanför avspärrningarna, säger Göran Pettersson.