En av Enköpings största publika årliga evenemang är Trädgårdsdagen. Förra året ställdes arrangemanget, som lockar tusentals besökare varje år, in på grund av pandemin.

I år har Enköpings kommun, som är huvudarrangör för Trädgårdsdagen, tänkt om. Istället för att förpassa evenemanget till en dag, blir det istället en hel vecka. Och inte helt oväntat blir arrangemanget digitalt, på trädgårdsdagens webbplats.

”Lever längre”

Tanken är att föreningar och företag ska fylla veckan med erbjudanden, digitala föreläsningar och andra programpunkter på ett smittsäkert sätt.

– Det känns bra att göra någonting som lever längre än bara under själva veckan. Det är många som inte har möjlighet att ta sig ut och se våra vackra parker, även när vi inte är mitt i en pandemi, säger Jenny Persson, kommunikatör.

Filmteam på plats

Under Trädgårdsveckan, som arrangeras i början av september, blir det premiär för 13 digitala visningar av de olika lokala idéträdgårdarna. I dem får man lära känna människan eller företaget bakom trädgårdarna.

Förra veckan var Filmfinety Studios, produktionsbolaget som ska göra filmerna, på plats i Enköping.

– I filmerna kommer man kunna få reda på mycket om idéträdgårdarna och människorna bakom. Jag tror det kan vara intressant för många, dels för dem som är väldigt trädgårdsintresserade, men också för dem som bara passerar förbi längs Åpromenaden, säger Jenny Persson.