Det var en tuff omorganisation som genomfördes inom Lidingös kommunala hemtjänst våren 2021. Stadens fyra hemtjänstområden bakades ihop till ett med lokal i Lidingö centrum. En tanke var att medarbetarna skulle vara ute mer och dessutom kunna arbeta via mobilen i stället för stationära datorer.

Samtidigt upplevde medarbetare att förflyttningstiden försvann och året innan hade schablontiderna för varje besök minskat.

Personalen berättade för Mitt i om mardrömsscheman, gamla som grät över stressen och trängsel i omklädningsrummet under pandemin.

Enligt undersköterskan Lindha Hjertén var det fortfarande tufft när hon jobbade sin sista dag i januari i år.

– Stressen gjorde att jag fick problem med hälsan, säger hon.

”Ingen värdighet”

Ulla Oxelbecks mamma, Marianne, var en av dem som berättade om omställningen i Mitt i.

– Den våren var en katastrof för mamma. Allt förändrades över en natt, hon var förtvivlad. 32 personer som var helt nya för henne kom under en period på två veckor – från att det tidigare hade varit 5–6 personer.

– När andra bestämmer när du ska klä av dig och när du äter frukost – då har hemtjänsten tappat sin funktion. Det finns ingen värdighet.

När ett halvår hade passerat bytte Ulla Oxelbeck till en privat vårdgivare åt sin mamma.

– Hur kunde det bli så tokigt i denna rika kommun, med så många gamla?

Inte tagits bort

Lise-Lotte Schill Brown, chef för omsorgs- och socialförvaltningen, säger att problemen i stort sett är lösta i dag.

– Inledningsvis hade hemtjänsten utmaningar som utöver själva förändringen av organisationen påverkade arbetet. Exempelvis sammanföll flytten med pandemin, säger hon.

– Vi upplever att att vi nu i stort är tillbaka till det läge där vi befann oss innan omorganisationen.

Något som fick hård kritik var att restiden till kunderna togs bort. Hur ser du på det?

– Det är ingenting som har tagits bort, det finns tid för förflyttning i slingorna.

Annika Rundqvist, förhandlingsansvarig team Lidingö Kommunal, bekräftar att situationen har blivit bättre.

– Jag har talat med två av mina arbetsplatsombud som som säger att man har kommit in i arbetssättet. Men det är fortfarande tufft att hitta parkering hos kunder och man har inte parkeringstillstånd över hela Lidingö. Personalen upplever även att det fortfarande inte finns tillräckligt med körtid, gångtid eller cykeltid mellan kunder.

Hur tycker du att hemtjänsten på Lidingö fungerar i dag?