Häromveckan rapporterade Mitt i att Trafikverkets utbyggnad av Mälarbanan kan vara färdig så sent som 2045 – 13 år senare än tidigare prognos.

Några kvarter bortanför tågspåren bor Minna Avrin. Hon räknar ut att hon är närmare 90 år gammal 2045.

Trots guppen på vägen tror Minna Avrin att nya stadskärnan blir av. "Jag har god framtidstro, och jag ser fram emot att vara här när det är klart", säger hon.

Trots guppen på vägen tror Minna Avrin att nya stadskärnan blir av. "Jag har god framtidstro, och jag ser fram emot att vara här när det är klart", säger hon.

Stefan Källstigen

– Vad gör man? Jag kan inte påverka det över huvud taget, och det jag inte kan påverka lägger jag inte min energi på.

"Gör allt vi kan"

Projektet med Mälarbanan går bland annat ut på att gräva ner järnvägen genom centrala Sundbyberg. En direkt nödvändighet för att staden ska kunna förverkliga sitt projekt Nya stadskärnan, med tusentals nya bostäder och ett gångstråk ovanpå överdäckningen.

Trots förseningen fortsätter staden jobbet med Nya stadskärnan, intygar kommunstyrelseordförande Peter Schilling (S).

– Vi gör allt vi kan. Allting går inte innan nedgrävningen är gjord, som att påbörja att bygga hus och sådant, men vissa saker går faktiskt att göra.

Staden arbetar bland annat med att säkra VA-systemet och se över trafiklösningar.

– Framför allt jobbar vi precis nu med detaljplaner så att den legala strukturen är klar, ifall man skulle få klartecken från Trafikverket att de börjar tidigare.

Schilling tycker att Trafikverkets prognos för Mälarbanan är väl pessimistisk, och föreslår 2040 som ett rimligare slutår. Då, gissar Peter Schilling, skulle stadskärnan kunna stå färdig 2050. Den kraftiga förseningen känns inte bra, säger han.

– Jag hade hoppats på att det här skulle vara klart bra mycket tidigare.

Finns risken att man drömt för stort när det gäller Nya stadskärnan?

– Från politiskt håll kommer vi att driva igenom det här. Det här är jätteviktigt för Sundbyberg.

Vad krävs för att staden ska säga ”nej, det här går inte, vi lägger ner det här”?

– Jag förstår att du ställer frågan, men det går inte att backa nu. Om inte sträckan som är kvar blir av går alla miljarder som är nedlagda från staten om intet.

Sedan 2012 har projektet Nya stadskärnan kostat 175 miljoner kronor, enligt Peter Schillings siffror.

Hur mycket dyrare blir projektet till följd av förseningarna?

– Vilka konsekvenser fördröjning får förhandlar vi med Trafikverket om. De förhandlingarna är inte klara.

Räknar ut sig själv

Rissnebon Leif Karlsson vistas ofta i centrala Sundbyberg. Han verkar ta förseningarna med ro, och har inga särskilda åsikter om planerna för stadskärnan.

– Jag kan inte svara på den frågan förrän man ser hur de har byggt och hur allting ska se ut.

Leif Karlsson framför ett av de tydligaste spåren av det försenade arbetet med järnvägen: ledningsbryggan på Stationsvägen, som bär kablar som tidigare legat under marken.

Leif Karlsson framför ett av de tydligaste spåren av det försenade arbetet med järnvägen: ledningsbryggan på Stationsvägen, som bär kablar som tidigare legat under marken.

Stefan Källstigen

Vid det laget är han 94 år, om Schillings gissning håller.

– Då är jag säkert inte med i matchen, skrattar Leif.