På ett sätt var Pressbyrån, 7-Eleven och många av Stockholms mäklare lite av doftpionjärer när de tidigt på 2000-talet drog igång det numera klassiska tricket med nygräddade bullar för att locka kunder att öppna plånboken.

De senaste åren har det skett en doftboom i Stockholm. Och vi snackar inte klassiska luktljus och rökelse-pinnar, utan företag som med hjälp av dyra doftmaskiner pyser ut specialtillverkade upplevelser för våra näsor och sinnen som inredningsdetalj i sina lokaler.

Mood Stockholm är en av de första aktörerna som började med detta. Redan i mars 2012 när handelsplatsen öppnade sprejades det ut en doft vid entréerna. När man i dag spatserar in genom entrén till gallerian är det som att gå rakt in i en luktvägg.

– De satsningar som gjordes på doft skulle möjliggöra fler sinnesupplevelser av den fysiska platsen och varumärket, men handlar ytterst om att skapa en trivsam miljö för våra besökare, säger Cecilia Åkesson, centrumchef Mood Stockholm.

Numera byter de ut sin doft flera gånger per år.

Förvånad om det inte luktar

Enligt Lisa Kjellqvist, doftexpert och en av grundarna till Sniph.com, en upptäckartjänst för dofter online, är det här en trend som ökat otroligt mycket de senaste fem åren. Inte minst då hotellbranschen också hakat på.

– När jag kommer in på ett hotell och det inte luktar blir jag nästan förvånad, säger hon.

Clarionhotellen i stan sprutar idag ut egna allergivänliga dofter som ska för tankarna till nordisk friskhet. Bank Hotel är ett annat exempel. De kör just nu med en lukt som går under namnet ”patchouli twist”. För en enkel näsa påminner det om citrus.

– Många säger att den luktar helt underbart. Men jag som jobbar här känner ingenting, jag har blivit helt immun, skrattar receptionisten Anton Lindau och intygar att doften inte sätter sig i kläderna, och att han luktar helt normalt när han är ledig.

Men när alla företag satsar på egna unika dofter för att behaga oss stockholmare, kan det inte bli för mycket för våra näsor?

Jo, så är det onekligen, enligt doftexperten.

– Det blir lätt för stökigt och påträngande med för många olika dofter i offentliga rum. På vissa ställen känns det som man blir påtvingad doften. Så vill man inte ha det. Det är många som är känsliga för dofter.

Hon är däremot helt säker på att doftpiken ännu inte nåtts i Stockholm. Däremot kommer lukterna förändras.

Populär luktmolekyl

Framförallt är det molekylen ambroxan eller ”Iso e super” som vårt luktsinne kan komma i kontakt med betydligt oftare. Dess främsta egenskap sägs vara att den blandar sig bra med andra lukter, och förskönar den doft som redan finns.

– Den doftar medvind! Vissa känner den inte med en gång, andra tycker att den luktar strykjärnsånga. Jag tror den kommer användas otroligt mycket i Stockholms offentliga rum framöver.

Hur skulle du säga att Stockholm luktar idag?

–Tidigare var nygräddade bullar den lukt som många turister förknippade med Stockholm. Men det kan ändras i takt med att allt fler satsar på egna signaturdofter. Stockholm doftar nu allt mer av viol, läder och persika. Frukt med en tyngd, men ändå pigghet – långt från sliskig fruktcocktail – verkar vara Stockholms signaturdoft 2020-tal.

Har du något bra luktställe i Stockholm du kan tipsa om?

– Skeppsbron. Först cyklar man förbi Bröd & Salts bageri som doftar fantastiskt, men kort därefter får man en avloppslukt i näsan. Först det bästa som finns, sedan en bajsmacka i näsan. Det är en mycket intressant doftupplevelse.