I Göteborg är vi vana vid att en spårvagn när som helst kan köra in framför dig. Men på E6:an är det inte lika vanligt att bli omkörd av en spårvagn, men det händer.

I flera år har de italienska spårvagnarna, M32, i tur och ordning lämnat Göteborg för renovering i Ostrava i Tjeckien.

– De körs ner på trailers och brukar åka lite olika vägar. När en vagn körs ner så hämtas en färdigrenoverad vagn upp igen, säger Annette Johansson, kommunikationschef på Göteborgs Spårvägar.

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/darfor-kor-sparvagnen-runt-med-grona-sackar/reptax!e@weIed1qW2ks5mI7UgC9w/

Det tog inte många mil i de göteborgska spårvagnsspåren innan M32:orna från Ansaldobreda fick rostskador. Flera vagnar fick körförbud och 2013 påbörjades omfattande renoveringsarbeten. Året efter upptäcktes ytterligare rostskador i balkarna och även den här gången togs flera vagnar ur trafik.

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/forsta-nya-sparvagnen-pa-plats-i-goteborg/repslf!56B5irJGe6RdG3wj83AHzA/

Vagnarna skickades först till Stockholm för renovering, men arbetet höll varken måttet eller gick tillräckligt fort. Göteborg stad valde att häva rostsaneringsavtalet med Ansaldobreda och efter avgörande i skiljedomstolen blev det den italienska spårvagnstillverkaren som fick betala merparten av alla kostnader.

Sedan 2016 har vagnarna alltså i tur och ordning renoverats i Tjeckien. Där saneras vagnarna från rost, får uppgraderat rostskydd, yttre omlackering, uppfräschning av interiör och förstärkning av olika plåtar.

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/kommunal-varnar-for-livsfarliga-sparvagnar/repqjt!Dz@6VXeg6QjYZv4ZNu4S4Q/

Renoveringsarbetet tar ungefär tre månader per vagn. Av totalt 65 M32:or återstår nu 11 som ska bli klara i år.

– Så vi är i slutfasen. Sedan har vi sex vagnar som vi gör lite extra grejer på. De ska vara klara i mars 2021, säger Annette Johansson.