70 miljoner kronor. Så mycket skulle brobygget mellan norra Rissne och västra Ursvik kosta, enligt ett beslut som stadens politiker tog hösten 2021.

Sedan dess har en ny kalkyl gjorts. Enligt den behöver ytterligare 45 miljoner pytsas in i projektet, vilket motsvarar drygt 64 procent av den ursprungliga summan.

Två stora skäl till att kostnaden nu beräknas till 115 miljoner är pandemi och kriget i Ukraina, säger stadsutvecklingschef Peter Lindström:

– Det gör att byggkostnadsindex generellt har stuckit iväg ungefär 30 procent från att man tog fram den första kalkylen.

Peter Lindström, stadsutvecklingschef på Sundbybergs stad.

Peter Lindström, stadsutvecklingschef på Sundbybergs stad.

Sundbybergs stad

Indexet mäter kostnadsförändringar för utrustning, löner, transporter och annat som ingår i byggprojekt. Men även nya regler för att använda och redovisa statsbidrag pekas ut som en bidragande orsak till brons fördyring.

"Djupt tråkigt"

Enligt Peter har de oförutsedda händelserna gjort det svårt att undvika en fördyring. Den synen delas av stadsmiljö- och trafiknämndens ordförande Martin Solberg (MP), som samtidigt beklagar det hela.

– Det är så klart djupt tråkigt. Vi vill ju hela tiden i alla projekt hålla hårt i skattebetalarnas pengar.

Visionsbild med den nya bron såväl färdigbyggd som trafikerad.

Visionsbild med den nya bron såväl färdigbyggd som trafikerad.

Sundbybergs stad/DinellJohansson

Samtliga oppositionspartier har uttryckt oro över kostnadsökningen. Däribland KD, vars gruppledare heter Daniel Wiström.

– Det vi framför allt reagerar på är att vi är rädda för att man inte har kontroll över kostnaderna, säger han.

En anledning, menar Wiström, är att staden har för många byggprojekt.

– Vi har helt enkelt inte resurserna för att hålla koll på kostnaderna.

Kan bli ännu dyrare

Martin Solberg säger sig dela oppositionens oro för fördyringarna.

– Men jag vill också försäkra sundbybergarna om att vi gör allt vi kan för att hålla hårt i pengarna och hålla oss inom ramarna.

Han delar inte bilden av att stadens projekt är för många.

– Jag förstår inte KD:s resonemang. Staden anpassar så klart efter hur många projekt vi har i gång samtidigt. Ju fler projekt, desto fler jobbar som projektledare för att genomföra projekten och hålla i budgeten.

Så resurserna räcker?

– Det är absolut min bild.

Den turbulenta prisutvecklingen på byggmarknaden har nu lugnat ner sig, konstaterar Peter Lindström. Det får honom och kollegerna att känna sig trygga med den nya kostnadsbedömningen.

Men inte utan en brasklapp.

– Jag skulle säga att det kan bli mindre och det kan bli mer. Vår kalkyl säger att vi kommer att hålla oss inom den här ramen. Vi har haft den på second opinion och vi känner oss ganska säkra på den. Dock är det alltid marknaden som styr i offentliga upphandlingar.