Kvart över fem på eftermiddagen rullar de första bilarna in på Farstaängen. De korsar cykelbanan och ställer sig på gruset intill graffitiväggen. Ut kliver tränare med fotbollar och koner. De kommer från FC Stockholm, vars barn och ungdomar tränar här på Kvickenstorps BP:s nya konstgräs.

När föräldrarna dyker upp börjar kaoset på allvar. En del stannar bara kort och släpper av sina barn. Andra gör sitt bästa för att hitta en plats att parkera på. Några ställer bilen på gräset under träden, andra blir kvar i vägkanten på utfarten mot Nynäsvägen.

Oordningen är följden av att Stockholms stad, helt medvetet, har struntat i att bygga parkeringsplatser vid planen.

”Tyvärr har det inte varit möjligt att få plats med parkeringsplatser vid Kvickenstorps bollplan. När vi planerar nya idrottsanläggningar tittar vi alltid på behovet av parkeringsplatser men här har vi lagt konstgräs på en redan befintlig plan. Behovet av konstgräsplaner i söderort är stort och här bedömde vi att det ändå finns möjlighet att parkera på rimligt avstånd från planen på gator i närheten”, skriver Jenny Tirén Berg, kommunikatör på idrottsförvaltningen i ett mejl.

Förälder: ”Så här kan vi inte ha det”

Bilburna besökare hänvisas alltså till intilliggande gator. Det är inte lätt att veta när man, som föräldrarna Bukri och Lendi Shqau, kommer från Älvsjö. På ängen står inga skyltar med hänvisning till var man ska stå i stället.

– Får man inte stå här? Det är dumt. Man har inte mycket tid när man skjutsar barnen till träning efter jobbet. Att åka omkring och leta plats och sen gå till fots till planen, det kan ta tjugo minuter extra, säger Bukri Shqau.

Hon får medhåll av Stefan Lindberg som skjutsar sin son hit tre gånger i veckan.

– Vi har fått en fantastisk idrottsplats. Men om det är ett medvetet val att inte bygga parkeringsplatser undrar man hur de har tänkt. Det känns lite sniket. Så här kan vi inte ha det, säger han.

Ungdomstränaren Marcus Ökvist skräder inte heller orden:

– P-situationen är en katastrof. I dag är vi 4-5 lag som tränar och det finns inte en enda parkeringsplats. Vi ledare har utrustning med oss, vi måste åka bil. Vi har bett om att få använda ett förråd här men fått nej. Det blir moment 22.

Svårt med matcher

Klubbens ungdomsansvarige, Tobias Hildeland, menar att 10-20 parkeringsplatser skulle lösa behovet under träning. Men om planen ska användas som matcharena – vilket kan bli aktuellt tidigast nästa år – behövs ännu fler.

– Att anordna en cup när det ser ut så här, det skulle bli katastrof, konstaterar han.

Flera Farstabor har hört av sig till tidningen med farhågor om att det ska inträffa olyckor när bilar kör på cykelbanan.

”Inte en miljö man låter sina barn cykla själva i”, skriver cykelprofilen Krister Isaksson som också hört av sig till staden.

Hinder kan bli aktuellt

Enligt uppgifter till Mitt i har både en vägbom och fordonshinder i form av stenar diskuterats i samband med planeringen av bollplanen, men i dagsläget finns inga sådana beslut.

Idrottsförvaltningen öppnar dock för att det kan bli aktuellt.

”Det är bekymmersamt att bilburna besökare bryter mot gällande trafikregler och parkeringsregler. Det kan bli aktuellt att sätta upp hinder så att det inte är möjligt att köra in. Tills vidare måste vi vädja till besökarna att respektera gällande trafikregler och parkera på gator i närheten”, svarar Jenny Tirén Berg på idrottsförvaltningen.

Vad ser ni för risk att problemet blir ännu värre om planen blir matcharena?

”Vi har inte fattat något beslut om nästa år gällande matcher och turneringar. När vi gör det kommer vi naturligtvis att väga in parkeringssituationen i bedömningen”.