Ligga i rätt fil, sakta ner, lämna företräde, blinka – momenten vid rondellkörning är minst sagt många.

Precis i början av Kista, en bit från avfarten mot E18, ligger en av Järvas största cirkulationsplatser, med fyra in- och utfarter. Här kör bilister för att ta sig ut på motorvägen, mot E18 eller E4:an, eller vidare in mot olika delar av Kistaområdet.

I rusningstrafik kan köerna sträcka sig långa åt alla håll. När Mitt i Järva besöker platsen är klockan mitt på dagen och trafiken förhållandevis gles, men ändå slänger sig folk på tutan både en och två gånger inom loppet av några minuter.

– Ja, här måste man vara rätt försiktig. I hälften av fallen kommer det någon som lägger sig i ytterfilen och bara kör förbi, rakt in, det kan bli riktigt galet. Många kör sedan bara rakt igenom, alldeles för fort, utan att ens vara i rätt fil. Jag är alltid på min vakt här, annars kan man få bilen kvaddad, säger Kistabon Lennart Magnusson.

Kistabon Lennart Magnusson har kört bil i över 50 år och tycker generellt att bilister blivit sämre på att köra i rondell.

Kistabon Lennart Magnusson har kört bil i över 50 år och tycker generellt att bilister blivit sämre på att köra i rondell.

Stefan Källstigen

"Folk har blivit sämre"

Han har bott i området länge och kört bil i över 50 år.

– Jag tycker folks bilkörning har blivit sämre överlag, många är egoistiska i trafiken och tänker bara på att de själva ska fram. Framför allt i rondeller gäller det ju att följa reglerna och ha respekt för andra för att det ska fungera, men det upplever jag ofta att folk inte gör.

Hur gör du själv när du kör i en rondell?

– Jag försöker göra det på ett logiskt sätt. Stanna upp, se till att tänka på väjningsplikten och att de som redan är inne i rondellen ska företräda, och sedan köra in.

Dock tycker han att reglerna för hur man kör kan vara lite vaga.

– Går man in på Transportstyrelsen och läser stämmer det mesta, men vissa detaljer är åt skogen tycker jag. Det är en pappersprodukt på många sätt, det fungerar i teorin men inte i praktiken, så det är klart att det kan vara lätt att göra fel på vissa punkter, utan att ens veta om det, säger Lennart Magnusson.

Utvecklat eget knep

Han berättar att han har utvecklat ett eget knep för just Kistarondellen, för de tillfällen då trafiken känns extra hetsig.

– Ibland, när jag känner att det kan bli en stressad situation, lägger jag mig i båda filerna, mittemellan, så att ingen ska kunna köra förbi på fel sida. Man får skydda sig själv genom blockera andra ibland lite helt enkelt, men det tycker jag får vara okej, skrattar han.