Centralgaraget är ett av Stockholms äldsta stora garage. Historien går tillbaka till 1919. SvD skrev då om garaget under rubriken ”Ett bilgarage i kontinental stil”.

Bevarade dokument berättar om några av de första som hade platser här.

Doktor Gröneberger parkerade till exempel sin Buick här, fabrikör Engberg sin Graham-Paige, byggmästare Carlsson kom körande med en Studebaker och DN:s chefredaktör Sten Dahlgren parkerade sin Cadillac. Fru Anna Petterson brukade rulla in med en Oldsmobile.

Powernap över

Efter Kreugerkraschen 1932 tog det stora bilföretaget Ostermans över garaget som moderniserades med två nya bärgningsbilar men också ett omklädningsrum i vilket resenären från landsorten kunde svida om från bilkostym till teaterdräkt.

Den stora skylten med texten Centralgaraget plockades ner någon gång på 1970-talet. Men nu är Törnrosas powernap slut. Den nya ägaren Green Park tar tillbaka det gamla namnet och blåser nytt liv i 103-åringen på Vanadisvägen.

– Vi vill fortsätta att utveckla och modernisera Centralgaraget på samma sätt som våra företrädare gjort.I dag har dock kunderna andra krav på ett modernt garage. I stället för den forna bensinmacken räknar vi med att ha cirka 200 laddstolpar, säger Jesper Ericsson, Green Parks partner.

– Inom kort kommer vi att ha varuutlämning via Instabox och skåp för kemtvätt och matkassar. Redan nu finns en miljövänlig bemannad biltvätt och andra digitala mobilitets- och tilläggstjänster.

Snabbare laddare

Så fort den exteriöra skyltningen är på plats – om ett par veckor ungefär – kommer garaget att öppna. Green Park äger två våningsplan. Det övre är för boende i lokala bostadsrättsföreningen och det undre kan vem som helst hyra in sig i, men utan fasta platser.

– På det övre planet kan man ladda över natten. Det räcker för att ladda en vanlig elbil eller Tesla, säger Jesper Ericsson.

Det kommer också att finnas snabbare laddare för tillfälliga besökare.

– Men inga så kallade super-chargers, de kräver typ ett kärnkraftverk i strömleverans. Så antingen 100 vanliga laddare eller en super-charger. Vi tycker att fler gör större nytta.

För ett par veckor sedan invigdes garaget i Haga­staden med tusen laddplatser. Hur stort är behovet?

– Det är en lavinartad ökning av antalet elbilar. Om fem år har vi en jättebrist på laddstolpar. Det är det vi bygger vårt utbud på. Efterfrågan ökar mer än tillgången på stolpar.

Jesper säger också att utmaningen inte är att få in nya laddplatser, utan att få in ström.

– Jag tror att elektricitet kommer att bli en bristvara. Allt vi gör tar mer och mer kraft och det är förenat med kostnader för infrastruktur.