Besvikna. Jan Hölcke, Inger Ahnell, Lena Seifert och Britt Granström på Väntjänsten känner sig motarbetade av kommunen. Foto: Stefan Källstigen

Beslut släckte glädjen på Fyren

Efter åratal med egenbredda mackor på träffpunkten Fyren beslutade Österåkers kommun att stoppa smörgåsarna till de äldre. Nu har antalet besökare halverats och den frivilliga väntjänsten känner sig motarbetad.

  • Publicerad 14:58, 27 apr 2022

Det är en von oben-mentalitet: ”Ni pensionärer ska bara hålla käften”.

– Det var roligare förr, när det fanns mackor, säger Ewy Thörnblom, 89 år.

– Då gick man ner hit och tog lunch.

När Mitt i är på besök på mötesplatsen Fyren i Åkersberga är det glest med folk i de rymliga lokalerna. Enligt föreningen Väntjänsten, som består av frivilliga äldre som hjälper andra äldre, har det sin förklaring.

Under pandemin, då Fyren var stängd, passade Österåkers kommun nämligen på att utreda verksamheten. Det ledde till att smörgåsarna som Väntjänstens många volontärer gjort och sålt stoppades.

I stället skulle kommunen själv sälja fika - kaffe och kaka. Beslutet ledde till starka protester så att kommunen till slut fick utöka menyn med egna smörgåsar.

Envägsdialog. Lena Seifert på Väntjänsten tycker att frivilligkrafterna motarbetas av Österåkers kommun. Foto: Stefan Källstigen

Jag har testat tre stycken olika, men jag kunde inte äta dem

Surt. För pengar från mackförsäljningen ordnade Väntjänsten en hörslinga på Fyren, för besökare med nedsatt hörsel. Men kommunen kapade hörslingan ”för att den störde” berättar Lena Seifert på Väntjänsten. Foto: Stefan Källstigen

Men Väntjänsten är inte imponerad. De smörgåsar de själva sålde var fräschare eftersom de gjordes direkt på plats, menar de - med leverpastej, ägg och ansjovis, ost och skinka eller köttbullar. Och alltid med något grönt på.

Kommunens mackor har liknande pålägg, men förbereds på morgonen och levereras inplastade.

– Jag har testat tre stycken olika, men jag kunde inte äta dem, säger Britt Granström på Väntjänsten.

Halvering av besökare

– Innan pandemin var det 1 000 - 1 200 i månaden som skrev in sig som besökare på Fyren, nu är det bara 500 -700 i månaden, säger Inger Ahnell, som också företräder Väntjänsten.

I ett mailsvar förklarar Österåkers kommun sitt beslut med att pandemin gett ”ett helt nytt perspektiv på allt som krävs för att förhindra smitta och smittspridning”.

”Därför fattades beslut om att smörgåsarna istället skulle tillredas av kommunen, av personal med livsmedelsutbildning i kommunens verksamhetskök” skriver Åsa Lundgren, enhetschef på socialförvaltningen.

Intäkter bekostade utrustning på Fyren

Väntjänsten å sin sida menar att Fyrens kök godkänts av kommunens miljö- och hälsoskydd och att föreningens frivilliga alltid varit noga med hygienen.

Mackorna var också en inkomstkälla för Väntjänsten, som bland annat bekostat en hörslinga, köksutrustning samt ett par datorer och skrivare på Fyren.

– Det kanske låter patetiskt men smörgåsarna var en stor grej, säger Britt Granström.

Jan Hölcke, ordförande för Väntjänsten, tycker att kommunen helt struntar i vad de äldre tycker:

– Det är en von oben-mentalitet: ”Ni pensionärer ska bara hålla käften”.

Besviken. Jan Hölcke, ordförande i Väntjänsten, tycker inte kommunen lyssnat på de äldre. Foto: Fredrik Sjöquist

Mötesplats Fyren

Fyren är en träffpunkt för pensionärer och ligger i Folket hus i Åkersberga.

Verksamheten har öppet fem dagar i veckan och arrangerar olika typer av aktiviteter.

Fyren drivs av Österåkers kommun och frivilliga i Väntjänsten.

Väntjänsten har funnits sedan 1970-talet och har som motto ”yngre äldre hjälper äldre äldre”. Föreningen består egentligen av flera föreningar bland andra SPF, PRO, Finska föreningen, Lions, Rotary m fl

Visa merVisa mindre