– Vi hade nästan glömt bort det så först fattade jag inte vad det var för brev när det damp ner här för ett par veckor sedan. Men det var väldigt roligt, och barnen blev jätteglada, säger Adam Danielsson, mentor i klass 4 och lärare i SO och svenska.

Det var i samband med valet i USA i november som klassen jobbade mycket med demokrati och pratade om förändring och vad de skulle ändra på om de var president, berättar Adam Danielsson.

– Så kom vi in på vad vi skulle ändra på om vi fick bestämma i Sverige. Då var det en elev som föreslog att vi skulle skriva till Stefan Löfven. Det blev många brev, och jag skickade dem till Löfven. Jag tänkte att han är nog upptagen så det blir väl inget med det, men att det kunde vara en rolig grej ändå, säger han.

Billigare bananer

Breven handlade om både stora och små frågor – allt från bättre miljö, jämlikhet och fred till billigare bananer på Ica.

Klimatfrågan nämndes av många, men även bättre skolmat och striktare coronaregler var önskemål som flera elever tog upp.

Några tyckte att det är för höga skatter, bland annat en pojke som berättade att hans föräldrar bara fick behålla 200 000 kronor när de sålde sin båt för 500 000. Han avslutar emellertid brevet med en fasttejpad tiokrona och skriver ”här är lite av båten”.

– Ha ha, ja tiokronan var rolig. Antagligen har några av barnen hört sina föräldrar klaga på skatterna, säger Adam Danielsson.

Efter att breven skrevs har klassen fortsatt att diskutera, bland annat just om skatter.

– Vi har pratat om vad de är bra för, att inget är gratis, så barnen har kanske fått lite mer förståelse för varför vi har skatter, säger Adam Danielsson.

Skolmaten viktig

I sitt svar tackar Stefan Löfven för breven och svarar på några av frågorna och synpunkterna.

Bland annat nämner han att han håller med om att det vore bra om fler använde elbilar, och att regeringen har bestämt att de som väljer bilar med låga utsläpp ska få ett bidrag medan de som kör bilar med höga utsläpp får betala extra skatt för det.

Även god och näringsrik skolmat är en viktig fråga tycker statsministern och skriver att ”ni elever ska också ha möjlighet att tycka till om maten, jag föreslår därför att ni berättar för er lärare eller personal i skolköket om hur ni tycker att skolmaten kan bli bättre”.