Forskarna på Karolinska institutet, KI, hade kört fast och behövde hjälp med att tänka i nya banor – det var premissen när klass 6B från Elinsborgsskolan i Tensta kallades in till institutet.

Barnen går ett av stiftelsen Berättarministeriets skolprogram, och blev inbjudna som så kallade fantasiexperter till samarbetspartnern KI.

– Forskare ska komma på nya saker, och då är det avgörande med fantasi, kreativa tankar och frågeställningar, vilket barn ju är experter på!, säger Bodil Unenge från Berättarministeriet.

Adhd och dna

Så gick busslasset med en förväntansfull grupp elever, från Tensta till Solna. Klassen möttes upp av en dryg handfull forskare som förberett olika aktiviteter för dagen.

– Det var väldigt intressant. Vi frågade om vad som egentligen händer i kroppen när man får cancer, vi frågade varför vissa får adhd, vad det beror på och vad det är. Och så gav vi förslag på olika områden vi tycker man ska forska mer i, berättar Nisa Yigin från 6B.

Hon blev själv inspirerad av besöket.

– Mina favoritämnen är kemi, biologi och svenska. Och nu när vi varit här känner jag att jag nog skulle kunna bli forskare i framtiden, det verkar roligt och som att man kan göra skillnad. Jag skulle vilja forska om kemikalier tror jag.

Klasskompisen Gega Sakvarelidze berättar att de även fick lära sig om hur dna fungerar.

– Det var spännande. Dna finns i allt liv på jorden, inte bara människor, säger han.

De fick bland annat testa på att extrahera dna från en banan.

– Det är lite svårt att förklara, men om jag ska beskriva det enkelt så mosade vi bananen i en burk, tog dens celler, la diskmedel, salt och varmvatten i. Så hällde vi i alkohol, och så kunde man utvinna dna, säger Gega.

Rektorn imponerad

Karolinska institutets rektor, Ole Petter Ottersen, deltog också under dagen. Efteråt var han både inspirerad och imponerad, berättar han.

– Jag är väldigt tacksam för en betydelsefull dag. Vi får helt nya perspektiv på vad det egentligen är vi faktiskt arbetar med på KI när vi får in elever på det här sättet. Man diskuterar samhällets utmaningar på helt andra, mer kreativa sätt. De har ju andra ingångar till forskning än vad vi har, säger han, och fortsätter:

– Många av idéerna och tankarna som de tog upp har en dignitet och betydelse som gör att jag reflekterar extra mycket som rektor.

Han tar upp elevernas frågor om cancer som exempel.

– Det märks att de tänkt mycket på det, de ställde frågor som "varför kan vi inte bota cancer, varför har vi inte fler svar?". Det märks att många har erfarenhet av sjukdomen, de kanske har den i familjen. Det var jättefina och viktiga diskussioner kring det.

Andra ämnen var lite mer lättsamma.

– Någon frågade hur det kommer sig att vi har forskat fram så många olika lösningar, men inte har kommit så långt att vi kommit på hur man ska kunna äta hur mycket godis som helst utan att det ska vara skadligt för kroppen. Det är ju faktiskt en jättebra fråga det också, skrattar Ole Petter Ottersen.