När allt fler väljer att köpa el och hybridbilar blir behovet av laddpunkter stort. I dagsläget finns det drygt 1600 platser – knappt 1400 i garage och ytterligare 220 på gator runt om i Stockholm.

Stockholms stad har som mål att 4000 publika laddplatser ska finnas 2022. I framtiden behövs det betydligt fler platser än så, enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

– Vi är fullt medvetna om att det måste bli fler laddplatser i Stockholm, särskilt i gatumiljön, säger han.

– Det händer saker, men det behöver gå snabbare. Just nu har vi runt 1600 publika laddparkeringar på gatan och i våra garage som staden har varit med och tagit fram, så det är en bit kvar, säger Daniel Helldén.

Bland annat kommer parkeringsgaraget under St: Eriksplan att få fler laddplatser.

Otillräckligt med laddplatser

Martin Weiman, Vasastadsbo köpte i oktober förra året en hybridbil. Under de första månaderna gick det att hitta laddplatser för bilen, men efter årsskiftet har det blivit allt svårare. Detta då fler har skaffat el- och laddbara bilar, och antalet laddplatser inte ökat i samma takt.

– Det funkar ju inte något vidare. Det känns surt att ha en hybridbil när vi inte kan använda den som vi önskar. När vi kommer hem, vill vi hitta en parkering längst gatan och plugga in bilen på laddning direkt, säger han och fortsätter:

– Jag vill inte behöva åka flera kilometer för en plats eller ställa mig i ett parkeringsgarage och betala massa pengar för att kunna ladda min bil.

"Vi kommer sannolikt nå målet"

Att Stockholms stad når sitt mål med 4000 laddplatser till 2022 råder det delade meningar om.

– Jag ser inte att de kommer nå målet vare sig när det gäller laddgator, eller när det gäller luftmiljön (och bidraget till den globala uppvärmningen) om man fortsätter med den här utbyggnadstakten, säger Martin Weiman.

– Jag hoppas att vi når målet. Det är en bit kvar till 4000 laddplatser men vi kommer sannolikt nå målet. Frågan är om det blir tillräckligt i gatumiljön där vi idag har 220 publika laddplatser, säger Daniel Helldén.

Några mål för varje stadsdel finns inte, utan det är det övergripande målet på 4000 som gäller. Sedan är det stora målet att varje parkeringsplats ska ha någon form av laddmöjlighet år 2030 berättar Daniel Helldén.